Вредни навици, от които да се отървем преди 40-те

вредни навици
Пушенето и пиенето са от онези вредни навици, за които всеки се сеща. Но далеч не са единствените, които съкращават живота ни. Photo credit: lovestruck. via Foter.com / CC BY-NC

Какво нещо е младостта – пълни сме с живот, енергия, неизчерпаеми идеи. Не мислим особено за тялото си, защото е в състояние да понесе много, че и възстановява много бързо на всичкото отгоре. Но щом минем определена възраст, пък и особено ако се сдобием с наследници тогава, а не на младини, нещата започват да се усещат малко по-… различни. Тук-там по нещо ще проскърца, ще заболи, ще се разбалансира.

Енергията по-малко, умората повече, възстановяването по-бавно. Да, променяме се. И, за жалост, по-млади няма да ставаме, това е ясно. А всички вредни навици, които сме натрупали с времето, ще ни се отплащат по най-неприятния начин.

Ако всичко това вече ви е познато (пък макар и само отчасти), тогава следващите редове са за вас. Ако още не ви е познато – тогава още повече са за вас. Защото според американското списание Time* има начин тези усещания да се отложат във времето. И той е свързан с отстраняването на

някои вредни навици, преди да сме станали на 40

В Lifebites.bg обобщаваме основната информация за вас. Да видим кои са онези вредни навици, от които трябва да се отървем преди 40-те, за да сме млади и енергични по-дълго време:

вредни навици
Ако се научите по-рядко да посягате към телефона, таблета и ако се заседявате по-малко пред компютъра, със сигурност ще направите нещо добро за себе си.
ПРИСТРАСТЕНИ СТЕ КЪМ ЕЛЕКТРОННИТЕ УСТРОЙСТВА

Разболява ли ни гледането на телевизия, продължителната употреба на компютри, таблети и мобилни телефони? Според все повече научни изследвания, някои от които цитирани от Time – да, определено.

Дългото гледане на телевизия вече се свързва с увеличен риск от диабет тип 2 и сърдечно-съдови заболявания. А синята светлина, излъчвана от електронните устройства, силно смущава мозъка и най-вече способността му да възстановява по време на сън.

Съвет: Осигурявайте си 10 минути почивка на всеки час употреба на електронни устройства.


СЪНЯТ НЕ Е ПРИОРИТЕТ

Подобно на мобилния ви телефон, тялото и мозъкът също имат нужда от някакво време, в което да презаредят и да се изчистят от ненужните натоварвания. Хората на възраст между 18 и 64 години имат нужда от 7 до 9 часа сън всяка нощ. А лишаването от него е от онези вредни навици, които бавно, но сигурно ни убиват.

Недоспиването носи куп вредни последствия със себе си, сред които са риск от напълняване, сърдечно-съдови проблеми, хипертония. Освен това може да ви подтикне към депресии, а за капак – доказано е, че ускорява процесите на стареене на тялото.

Съвет: Опитвайте се да спите поне 7 часа на денонощие, без наличието на електронни устройства в близост. Вижте още защо сънят ни прави щастливи.


Вижте още какви… храни и напитки да избягваме преди сън


вредни навици
Странно защо, но твърде често положителните ефекти от секса се подценяват.

НЕ ПРАВИТЕ ДОСТАТЪЧНО СЕКС

Децата, работата, проблеми от всякакво естество ви изтощават напълно. И кое е първото нещо, което пада жертва на проблемите? Сексът, разбира се. Особено през 30-те години, според статистиката. Но особено с порастването на наследниците, сексът би трябвало трайно да се завърне в списъка със здравословни навици, които сме си изградили.

А този специално повишава самочувствието, нивото на хормона на щастието, съдейства за по-добър физически тонус, за хармонични отношения с партньора и т.н.

Съвет: Имайте предвид, че ако веднъж доведем нещата до крах, после трудно се възстановяват. Затова не се отказвайте от секса напълно в нито един етап от живота си.


НЕ ПОЧИСТВАТЕ ЗЪБИТЕ СИ С КОНЕЦ

Почистването на зъбите не само с четка, но и с конец, е от ключово значение за отстраняването на вредната плака. Ако не се отървете от нея, може постепенно да се простите със сияйната си усмивка, както пише списание Time. На първо време, в резултат на вредни навици като този, ще се сдобиете с проблеми с венците.

Съвет: Ако почистването с конец точно ви смущава, тогава опитайте с дентални клечки за зъби, води за почистване или аналогични продукти – пазарът е пълен с какво ли не по темата.


ОТДАЛИ СТЕ СЕ НА СОЦИАЛНИ КОНТАКТИ В… СОЦИАЛНИТЕ МЕДИИ

Ако си мислите, че n на брой приятелства във Фейсбук ви прави социално животно, лъжете се. За менталното и психично здраве на човека е важен живият контакт с други човешки същества. А като имаме здрав дух, ще имаме и по-здраво тяло, знаете.

Съвет: Зарязвайте периодично социалните медии и прекарвайте време с истинските си близки и приятели в реален контакт с тях. Да не говорим колко ползи можете да имате от това, ако го съчетаете и с време сред природата.


вредни навици
Това познато ли ви е? Едно кафе на крак или пред компютъра, никаква закуска, за обяда не е сигурно дали ще остане време… Това е един от онези вредни навици, които рушат здравето ни бързо.

ПРОПУСКАТЕ ХРАНЕНИЯ

Може да ви изглежда като диета, но в действителност всяко редовно пропускано хранене води до натрупване на запаси от организма и забавяне на метаболизма. На всичкото отгоре, ви прави по-податливи към преяждане, особено с вредни храни. А с времето се увеличава рискът от диабет тип 2.

Съвет: Добрата закуска дава енергия и по-добра концентрация за целия ден, пък и ще допринесе за загуба на тегло заради подобрения метаболизъм.


ПУШИТЕ

Няма да ви изненадаме, като ви кажем, че лъжейки другите, че не пушите (или не много), лъжете само себе си. Ако откажете цигарите преди 40-те намалявате риска от преждевременна смърт заради заболявания, свързани с тютюнопушенето с 90%. Ако го направите в средата на 40-те, началото на 50-те – с две трети. Иначе казано, част от вредите могат да бъдат отстранени, стига да се действа навреме.

Съвет: Погледнете на отказа от цигари като на нещо положително и ще е по-лесно да намалите или дори отстраните този често коментиран представител на групата вредни навици.


ЯДЕТЕ МНОГО СОЛ

Даже и да не потупвате солницата твърде често, пак няма гаранция, че не прекалявате със солта. Не забравяйте, че я има в почти всички храни, които консумираме готови – от хляба през колбасите, сирената, сосовете и т.н. Препоръчителната обща дневна доза сол е половин чаена лъжичка. По-висока консумация води до хипертония, а оттам до купища проблеми.

Съвет: Обърнете внимание на количеството сол в храните, които консумирате най-често и се старайте да не превишавате препоръчителната дневна доза.


вредни навици
Особено през лятото, но също и през зимата – винаги трябва да пием достатъчно вода.

НЕ ПИЕТЕ ДОСТАТЪЧНО ВОДА

Това е един от онези вредни навици, за които най-малко си даваме сметка. Водата подхранва всяка клетка в тялото. А с времето хората започват да губят усещането за жажда. И това увеличава риска от дехидратиране. Освен това, не забравяйте, че най-добра работа върши доброто количество чиста вода, без подсладители, кофеин и т.н.

Съвет: Погледнете цвета на урината си. Ако е тъмно жълт, това е знак, че не поемате достатъчно течности.


ИЗБЯГВАТЕ МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ

Това най-често го правят дамите. Гледат да не ядат много млечни продукти, за да не пълнеят и да избегнат газове и подуване на корема. Това обаче хич не е от полза за костите. За да са здрави на старини, от съществено значение е приемът на калций през 20-те и 30-те години от човешкия живот.

Съвет: Обърнете внимание на количеството калций, който приемате и ако не е достатъчно спрямо препоръчителните дневни дози, се обърнете към лекар за подходяща добавка.


вредни навици
Дори да сте наясно с вредното въздействие на слънчевите лъчи, много е възможно да сте стриктни към останалите, но не и към себе си. Често срещана практика е намазани и предпазени деца и почервеняла като рак майка.

ПОДЦЕНЯВАТЕ СЛЪНЦЕТО

Особено през лятото всички се втурват да правят слънчеви бани, да събират тен, който смятат за здравословен. Но често се подценява вредното въздействие на ултравиолетовите лъчи. Те карат кожата да старее по-бързо и значително увеличават риска от рак на кожата, включително от най-смъртоносния – меланома.

Според лекари обаче и тук ситуацията е подобна на тази с цигарите. Няма как да отстраните причинените ефекти от тези вредни навици, но можете да забавите бъдещите, ако вземете мерки.

Съвет: Много ви е важно да бъдете с тъмен загар на кожата, особено през лятото? Използвайте автобронзант, вместо да съсипвате кожата си незащитена на силното слънце. И задължително използвайте слънцезащитни кремове и облекло.


НЯМАТЕ МНОГО ВЯРА НА ЛЕКАРИТЕ

В това отношение възникват няколко проблема. От една страна, много пациенти са склонни да не казват цялата истина за проблемите си на своите лекари. Или дори да ги лъжат. Това е ясно на лекарите, но не помага в лечението. Важно е освен това лекарят, който ни лекува, да е наясно с фамилните заболявания. А когато в семейството има рак и то на ранна възраст, това може да е от ключово значение.

На всичкото отгоре, все повече хора гледат с пренебрежение на профилактичните прегледи, в чиято полза е излишно да ви убеждаваме. След определена възраст все по-масово се пропускат и куп препоръчителни ваксини и стотици хиляди умират всяка година от болести, които са напълно предотвратими с ваксини.

Съвет: Поговорете с личния си лекар за всички тези неща и намерете начин да изградите отношения, основани на доверие. Ако той не е вашият тип, тогава просто го сменете. Защото един добър личен лекар може да е ключът към собственото ви добро здраве и дълъг живот.


Освен гореописаните съвети, не пропускайте още редовните мускулни упражнения, избягвайте сладките напитки и полуфабрикатите, както и редовната употреба на алкохол (особено ако е твърд и в по-големи количества).


* По материали на Health.com и списание Time


Вижте още как ни съсипват… модерните технологии

Отговор