Пабло Пикасо с неговите Момиче с мандолина и Пиеро.
“Ако съществуваше само една-единствена истина, нямаше да е възможно да се нарисуват стотици картини по една и съща тема.” Пабло Диего Хосе Франсиско де Паула Хуан Непомусено Мария де лос Ремедиос Сиприано де ла Сантисима Тринидад Клито Руис и Пикасо (Пабло Пикасо)
Цитатът, с който започнахме, е на прочутия творец Пабло Пикасо – една от емблемите на 20 век. А двата реда след цитата са имената му. Всичките все негови си. И това е само едно от онези отличаващи го и впечатляващи неща, които ще останат негова запазена марка.
Пабло Пикасо като дете със сестра си Лола (1889 г.)
Пабло Пикасо се ражда на 25 октомври 1881 г. в Малага. Детето не диша, но когато вуйчото духва в лицето му дим от пурата си, малкият се намръщва и издава първия си вик. Още не умее да пише, когато започва да рисува под наставничеството на баща си – преподавател в Училището за изящни изкуства в Малага. През 1891 г. семейството се мести в Ла Коруня, след това в Барселона. Навсякъде, където учи, Пикасо впечатлява преподавателите си с
талант и липса на дисциплина
Това довежда до изгонването му от Кралската академия за живопис, където е записан през 1895 г. Завръща се в Барселона и се отдава на рисуването. Завинаги се освобождава от влиянието на академизма, присъщ на баща му и училищата, в които е учил. И по този повод започва да се подписва с фамилията на майка си – Пикасо.
Атмосферата в Барселона е пропита с духа на модернизма, който допада на младия художник. Заведението Els Quatre Gats(Четирите котки) събира всички “които желаят храна не само за тялото, а и за духа“. Пабло Пикасо е сред редовните посетители заедно със скулптора Хайме Сабартис. По-късно Сабартис ще напише книга, която ще има пръст в създаването на легендата за художника. Именно в Четирите котки Пикасо излага и първите си творби.
Пикасо в Париж през 1904 г. Photograph Ricard Canals i Llambi
Скоро след това заминава за Париж. Следващите няколко години са между Франция и Испания. Живее на Монмартр, води безгрижния живот на парижката бохема, продава няколко картини. Амброаз Волар, търговецът на Сезан и Реноар, излага платната му в своята галерия. От Париж започва и приятелството на Пабло Пикасо с поета Макс Жакоб. През 1902 г. двамата живеят заедно на бул. Волтер в оскъдица, но работят много.
По време на ранния си парижки период Пикасо създава драматични, потискащи платна, в които доминират студените нюанси на синьото. Причината е в това, че на 20-годишна възраст е потресен от самоубийството на приятеля си Карлос Касахемас. В картините от този син период (1901-04) художникът показва света на отхвърлените, нещастните и бедните. Проститутки, бедняци, алкохолици, болнави старци и нещастни жени живеят на платната, за които обаче липсват купувачи (Старият китарист, Селестин). От 1904 г. вече се установява за постоянно в Париж, в митичното си ателие Бато-Лавоар на Монмартър.
Тук Пабло Пикасо среща първата си муза
Фернанда Оливие, в която се влюбва безпаметно. Въпреки финансовите трудности, двамата живеят активно, заобиколени от много приятели, сред които поетите Андре Салмон, Гийом Аполинер, Макс Жакоб, художникът Макс Дерен. Това е времето на неговия розов период (1904-06). В платната му се появяват арлекини, акробати, клоуни. Все повече доминират жизнерадостни цветове, светли оттенъци на розовото.
“Аз рисувам нещата както ги мисля, а не както ги виждам.”
Постепенно Пикасо се отдръпва от класическия, фигуративен начин на представяне на човешкото лице и започва да рисува с въображението си. За кратко изпитва влиянието на африканското изкуство, а по-късно заедно с Жорж Брак, повлияни от Сезан, прокарват пътя на живописта в стил кубизъм.
През 1906 г. работейки върху ритъма и кубичните форми в картината, Пикасо експериментира с деформиране на действителността. Когато я “разрушава”, а след това “възстановява”, резултатът напомня примитивното иберийско и африканско изкуство, както и стила на Матис. Като резултат от тези опити се ражда картината
Госпожиците от Авиньон (1907)
Госпожиците от Авиньон (1907), By Pablo Picasso – Museum of Modern Art, New York, PD-US, Link
Името ѝ е дадено от Андре Салмон и се отнася до улица Авиньон в Барселона – улицата на публичните домове. Когато Пикасо започва картината, тя е замислена като сцена на съблазън в бордей. Накрая се получава композиция от 5 голи тела и натюрморт. Откъснатите от реалността женски образи са предадени схематично, като примитивни скулптури.
Лицата – приличащи на негърски маски, са показани от различни гледни точки (лицето анфас, носът – профил). Всеки елемент от композицията е съчетание от плоски геометрични форми.
Тази творба е повратна точка в съвременната живопис. Когато я вижда, Жорж Брак казва “все едно ни е заповядал да ядем кълчища и да ги прокарваме, пиейки нефт”. Пикасо създава нови зависимости между формите и вътре в тях. Всеки обект е разделен на плоскости, които създават безкраен брой малки кубове, показващи един и същ предмет едновременно от всички страни (Момиче с мандолина, Човек с китара, Портрет на Амброаз Волар).
След 1907 г. кариерата на твореца тръгва нагоре – картините се продават, цената расте. Пикасо никога повече няма да се сблъска с бедността.
Всички, обичани от него, са негови музи и модели. След раздялата с Фернанда, втората му приятелка е Марсел Юмбер, която умира от туберколоза. През 1918 г. се жени за балерината Олга Хохлова, която ражда сина му Пол. Няма и 10 години по-късно среща Мари-Терез Валтер, която през 1935 г. му ражда дъщеря – Майа.
През 1936 г. започва връзка с Дора Маар, като поддържа и тази с Мари-Терез. А през 1943-та се появява друга негова любов – Франсоаз Жило, от която са синът му Клод и дъщерята Палома. През 1961 г. се жени за Жаклин Рок, която е негов спътник до края. В платната му те са спящи, къпещи се, богини, предадени със страст и любов.
Целувка (1969). www.pablopicasso.org
В творчеството от сюрреалистичния си период (1919-29) Пикасо преминава всякакви граници. Човешкото тяло се превръща в скелет от камък, грациозните къпещи се заемат акробатично разкривени пози, лицето на младата любовница на художника е като мозайка от парченца желязо.
Картините имитират скулптури, скулптурите се състоят от ежедневни предмети, рисунките и гравюрите наподобяват структури и повърхности заради разнообразието от техники (Композиция с ръкавица, Жена в червен фотьойл, Жена с листа). В една от най-късните му творби Целувка (1969) подсъзнанието се разкрива чрез изблика на инстинктите и сексуалната енергия.
Избухването на гражданската война в Испания през 1936 г. е удар за Пикасо. Той преживява тежко трагедията на родината си. Преустановява контактите си със Салвадор Дали, който застава на страната на франкистите. Противник на войната, Пикасо разкрива целия ѝ ужас с оръжието, което притежава – четките. Избран да декорира испанския павилион на изложението в Париж през 1937 г., Пикасо избира за тема
Герника е град в баската част на Испания. През 1937 г., по време на Гражданската война, става печално известен заради бомбардировките на немската авиация, ангажирана на страната на Франко. Главната цел – заводът за боеприпаси, остава непокътнат, но граждаските и човешки жертви са големи.
Бикът е любим образ на художника и тук е избран да представи образа на войната, която творецът нарича “машина за смилане на човешко месо“. Конят е символ на испанския народ, под краката му – ранен войник. Безформени тела, отворени усти, издаващи сякаш общ вик на ужас, ни потапят в тази трагедия. Това произведение е картина-паметник за жителите на града, изтрит от лицето на земята.
Гълъбът на мира (1949) на Пикасо. www.pablopicasso.org
Герника отбелязва началото на политическата му ангажираност, чиято кулминация е постъпването във Френската комунистическа партия (членува в нея до 1953 г.). През 1940-а Пикасо се включва в движението за мир и това естествено е отразено и в творчеството му – Гълъбът на мира (1949). През 1962 г. получава Ленинска награда за мир от съветското правителство.
Пикасо живее относително дълъг живот. Умира на 8 април 1973 г. на 91-годишна възраст. За човек може би много. Но за творец от неговия ранг със сигурност крайно недостатъчно време. Художник, скулптор и поет, но най-вече една гениална личност, живяла за и чрез изкуството.
Вижте още за барселонския светец – архитекта Антони Гауди
Това, което ще прочетете, са две действителни истории. Всъщност, по-скоро художествено разкрасените им версии. Рамката на случките е реална, детайлите са плод на фантазията...
Симеон Радев е един от българите, оставили най-солиден отпечатък върху времето, в което живеят. Личност, преобърнала историята на България, чието име не бива да...
Като разноцветни листа, разнесени навред от есенния вятър, късчета от България са разпилени из всички континенти. Имена на населени места, реки и планини ни...