Анна Гумас за работата ѝ на Монтесори координатор

1
координатор на Монтесори училище
Анна е щастлива да работи с деца.

Анна Гумас е млада дама, казала “Чао” на света на финансите, за да го замени със света на децата и грижата за тяхното съзнателно израстване. Дните ѝ не си приличат един с друг, защото е да координира работата на Монтесори училище и дейността на Институт Монтесори България – организация, подпомагаща задълбоченото разбиране на Монтесори метода чрез различни събития, семинари, курсове, уъркшопи и консултантска дейност на държавни и частни проекти. Предизвикателствата и посоките на работния ден на Анна като координатор са разнообразни и вдъхновяващи. Онова, с което ги посреща, е усмивка и вяра, че прави най-доброто.

Анна е координатор на Монтесори училище и Институт Монтесори България.
Анна е координатор на Монтесори училище и Институт Монтесори България.
Анна, как би се представила на някого, който не те познава?

На 36 г., оптимист и екстроверт, непринуден, високо ценящ искрена усмивка и вярващ в хората родител. Животът ми винаги е бил изпълнен с колорит и динамика, промени и предизвикателства. Резултат от това са различните области и позиции в моето професионално развитие – от сферата на продажби, маркетинг, международни пазари и търговски отношения до работа в банковия сектор. Винаги съм вярвала, че всяка една използвана възможност е начин, по който човек израства в своето съществуване, трупа опит и умения, които ще му послужат тогава, когато е най-необходимо.

Имаш финансово образование, как попадна в Монтесори организации и стана координатор?

След завършването ми на Бакалавърска степен Финанси и Магистратура Финансов мениджмънт, някъде там между служебните пътувания, натоварения и динамичен начин на живот реших, че може би е време да продължа своето професионално развитие по специалността, за която бях вложила немалко усилия и време. Насочих се към банковия сектор. Отне ми около година и постепенно започнах да си задавам въпроса дали това е

нещото, с което искам да продължа

Докато търсех отговор на този въпрос, съдбата изигра своята роля и вече бях в майчинство.

Тези 3 години и половина, посветени единствено на двете ми момичета, помогнаха да получа отговор за себе си, че няма да се върна отново назад. Осъзнах, че търся ново вдъхновение, което децата ми помогнаха да открия. Осъзнах, че да бъда в помощ и подкрепа на някого, ме кара да се чувствам истински пълноцоненна и завършена. Да бъда в помощ ме вдъхновява и чертае смисъла на съществуването ми.

В този точен момент се запознах с прекрасна дама, която “пося” малкото семенце I love Montessori. Така моят житейски път ме доведе до училище Откривател и Институт Монтесори България. Вече почти 3 г. Монтесори философията и подход са част от моя живот и мен самата.

Каква е ролята на училищния координатор – разкажи ни малко повече?

Организация, планиране, координация и комуникация са голяма част от от дейностите на училищния координатор. Способността за бърза реакция и адекватно взимане на решения във всеки един момент са голяма част от ежедневните предизвикателства. Изграждането на кооперативност и поддържането на доверие в отношенията с родителите е много деликатна и същевременно отговорна дейност, с която ежедневно се сблъсквам.

Това, което ме стимулира и намирам за вълнуващо е, че съм част от ежедневието на всяко едно дете. Виждам как всеки ден е различен, как с всеки нов ден едни трудности вече са преодолени и отстъпват място за нови предизвикателства, с които децата е необходимо да се справят по пътя на своето израстване като личности.

Ти също премина успешно своето AMI обучение. С какво то беше важно за теб?

Обучението ми помогна да придобия знания, които ми дадоха изключителна увереност в това, което правя. Но всъщност, най-съществено се оказа вдъхновението, което обучителят успя да предаде на всеки един от групата. Мой ментор в този процес бе Елина Раутсало, която идва в България за пръв път, за 3-дневен семинар. Отговорих си на въпроса защо AMI обучителите са толкова малко в света!

Бях изумена от професионализма и магичния начин, по който всеки един от нас бе провокиран в желанието си да знае повече и да прилага всичко, което е “попил” от курса час по-скоро. Изключително бе да видя как 25 души от различни националности, начин на живот и професия завършиха курса оживени и одухотворени всеки по свой начин.

Анна Гумас
Като координатор Анна е част от ежедневието на всички деца в училището, където работи.
Много често чуваме, че Монтесори обучението трансформира не само професионално човек, но и допринася за неговото личностно развитие. Очевидно и при теб се е случило така.

За мен Монтесори обучението бе стъпка и възможност, която направих в момент, в който имах най-голяма нужда от това. Не съм вярвала, че едно обучение е възможно да ми даде подобна позитивна промяна, осветление, мъдрост и заряд! Зададох си въпроса:

“Как е възможно да съм отлагала толкова?!”

и в същото време бях благодарна, че ми се случва. Истината е, че завършиш ли един курс, след това започваш да търсиш, някъде там в натоварената си програма, нов прозорец от време, който да запазиш за следващото обучение.

Ти си и съосновател на Институт Монтесори България – каква е ролята на организацията за учителите и родителите?

Институт Монтесори България е организация, която се стреми да подпомага и подкрепя учителите в тяхното професионално развитие като Монтесори педагози. Институтът ги запознава с възможностите и условията за придобиване на международно призната диплома или сертификат. Главна цел на организацията е повишаването на информираността за качествено Монтесори образование, спрямо стандартите на  Association Montessori Internationale (AMI). Работим много активно с частни и общински детски градини и училища за въвеждане и интегриране на Монтесори подходите в съответствие с международните стандарти.

Организацията инвестира в стажантски програми и обучения за надграждане уменията, личностното и професионално развитие на учители. Не пренебрегваме и ролята на родителя като най-важния ролеви модел за детето. Затова се стараем да развиваме и подпомагаме родителите, организирайки дискусии, семинари и образователни събития.

Как отнасяш наученото към собствените си деца?

Това, което ме води в ролята ми на родител, е доверието и уважението към нуждите на децата, специфични за всяка възраст. Монтесори подходът ме научи на търпение спрямо детето и не само и смятам, че това е основното, което ми помага ежедневно при казуси и трудности.

Каква е мисълта, която те води в работата ти с деца всеки ден?

Децата са тези, които ще създават бъдещето и ние като възрастни трябва да следваме техните нужди и да им даваме свободата да правят съзнателни избори, да ги подкрепяме по пътя. Възможността да бъда част от този процес, да бъда в помощ, както за децата, така и за родителите им, ми дава несравнимо удовлетворение и пълнота.

*Допълнителна информация за предстоящите събития на Институт Монтесори България можете да откриете тук: http://imontessori.bg/events/.

През юни предстои първият AMI обучителен курс у нас за възрастта 0-3 години, с водещ Патриша Уолнър. За информация, вижте тук: http://imontessori.bg/blog/portfolio-items/ami-assistants-certificate-course/


Прочетете още… Как да развием емоционалната интелигентност у децата

1 КОМЕНТАР

Leave a Reply to Петя Откажи