Кацушика Хокусай: Старецът, който е луд по изкуството

Няколко любопитни факта, които вероятно не знаете за автора на Голямата вълна

Кацушика Хокусай
"Голямата вълна" е творбата, с която Кацушика Хокусай става популярен по цял свят.

Кацушика Хокусай вярвал, че ще стане истински художник някъде около стотната си година. Големият японски майстор гравьор така и не доживява тази възраст, отивайки си на 88 г. Хокусай обаче оставя зад себе си картини, гравюри и книги, които променят света на изкуството. И му запазват почетно място сред най-известните и талантливи артисти за всички времена.

Историята на този така симпатично ексцентричен художник винаги ме кара да се усмихвам. Не само защото е поредно доказателство за старата поука, че няма значение откъде ще тръгнеш, а докъде ще стигнеш, а защото

животът на Хокусай

е пример, че когато си креативен до лудост, няма как да не успееш. Защото Господ дарява с изобретателност и талант малцина. А японският ексцентрик Хокусай е именно сред тези избраници.

Lifebites.bg подбра за вас някои от най-интересните факти от живота на великия художник, които може би не са ви известни. А дори и да са, винаги е удоволствие да си припомниш нещо любопитно от живота на ГОЛЕМИТЕ, нали?

#1 Хокусай сменя над 30 пъти името си и над 90 пъти ателието си

Имената или по-скоро промяната им са запазена марка на художника. Макар това да е нещо съвсем нормално за творците по тези географски ширини по онова време, Кацушика Хокусай поставя своеобразен рекорд. Той избира нов творчески псевдоним всеки път, когато променя школата и стила си.

Художникът се ражда в семейството на майстора на огледала Накаджима в квартала Кацушика на Едо – сегашно Токио, под името Токитаро. То е съставено от двете думи “таро”, за да покаже, че е първороден син, и “токи” – което обознава, че детето е родено в годината на дракона.

Голямата вълна край Канагава
“Голямата вълна край Канагава”

През годините Хокусай сменя няколко школи, а с това и имената си. И така около 30 пъти. Малко след като публикува прочутата си серия от графики Тридесет и шест изгледа към Фуджи, в която е включена и знаменитата Голяма вълна, творецът за пореден път променя името си. Избира псевдонима Стареца, който е луд по изкуството.

Хокусай явно не търпи монотонността на ежедневието, тъй като не се задържа на едно място за дълго време. Ексцентричният художник намирал чистенето за ненужно и вместо да влага време в подобно занимание, оставял студиото си да потъва в прах и мръсотия, докато станело непоносимо. Тогава Хокусай просто се изнасял. И така около 93 пъти през целия си живот.

#2 Трябвало да стане майстор на огледала, не художник

Предполагало се, че Хокусай ще наследи в работата си своя родител, който бил майстор на огледала. Поради тази причина той получил отлична подготовка за този занаят, който не бил никак лош за времето си и му давал възможност да общува с по-горната класа.

Hokusai_au_musée_Guimet_(8207452088)
Хокусай започва да рисува от 6-годишен. И не спира до последния си дъх, когато е на 89 г. Последните му думи са, че би искал да живее още 5 или 10 години, за да може да рисува още и да стане наистина великолепен художник.

Младият японец започва да рисува още от 6-годишен. Тогава става ясно, че пътят му вероятно ще продължи в друга посока, тъй като момчето имало талант на художник. На 12 години Хокусай работи в библиотека, а малко след това става чирак при майстор-гравьор. Той обаче

не искал да прави метални рамки за огледала

Не само защото се скарал с роднините си, но и защото смятал, че съвсем скоро този продукт ще бъде изместен от друг, по-иновативен.

Така на 19 г. талантливият младеж постъпва в школата на Кацукава Шуншо – майстор на рисунки и печатни графики, характерен японски жанр, известен като укийо-е. А останалото, както се казва, е история.

#3 Имал талант на шоумен и търговец

Известният японец имал нещо повече от талант на художник. Той бил роден за шоумен и търговец. Умеел да трансформира акта на рисуване в невероятно забавление за околните.

"Кукувица и азалия"
“Кукувица и азалия”, 1828 г.

През 1803 г. Хокусай превръща Токийския фестивал в истинско шоу. Той рисува портрет на древния будистки учител Дарума с дължина 180 м. като използва не четка, а метла и кофи с мастило.

Друга от славните истории с главен герой Хокусай гласи, че художникът участвал в състезание със свой колега. Ексцентричният японец решил да бъде абсолютно различен от всеки друг творец по онова време и да впечатли домакина на арт надпреварата – шогун Токугава Иенари. Това, което направил Хокусай, било нечувано и невиждано, но му донесло победа.

Върху бяла хартия той нарисувал крива линия със синя боя. След това подгонил няколко пилета, които пребягали върху платното с натопени в червена боя крака и оставили отпечатъци. Хокусай обявил, че това е пейзаж на река Тацута, в чиито води плуват червени кленови листа.

#4 Започва да рисува най-известната си творба 70-годишен

Въпреки че Хокусай бил достатъчно популярен творец още на младини, в живота го сполетели няколко нещастия, които обрекли художника на бедност. Вместо да се отчайва, талантливият японец вярвал, че най-хубавите му творчески години предстоят. През 1830 г. 70-годишният Хокусай вложил цялата си енергия и талант в серията Тридесет и шест изгледа към Фуджи – станала популярна по цял свят.

Океански вълни
Океански вълни

Освен с талант и дарба на шоумен, Хокусай очевидно бил роден и с късмет. Тъй като точно докато бил във финансова криза, на пазара бил представен нов продукт – цветът пруско синьо. Този синтетичен пигмент занижил цената на изработката на гравюри и позволил на неплатежоспособния художник да твори по-често.

#5 Създава над 30 хил. картини, скици и гравюри

Рисунки на чапла от „Бързи уроци по опростено рисуване“
Рисунки на чапла от „Бързи уроци по опростено рисуване“. За да се спаси от бедност, японецът издава различни учебници по рисуване, които лесен начин за изкарване на пари.

Точно така – японецът бил изключително продуктивен. Огромният брой творби се дължи на работоспособността и енергията му. Хокусай работел от изгрев слънце до късно през нощта. Освен това той имал доста дълга творческа кариера. Започнал да твори през 1779 г. – когато бил на 19 г., и продължил да рисува до смъртта си през 1849 г. Общо 70 г.!

През 1839 г., когато Хокусай вече тъне в бедност и се налага да продава част от картините си, го сполетява ново нещастие. Пожар унищожава ателието и голяма част от заготовките и ескизите му. Но въпреки това, през целия си живот той успява да нарисува около 30 хил. картини, скици, гравюри и рисунки за книги.

#6 Творбите му оказват сериозно влияние върху импресионистите

Японският творец обучава общо около 50 художници. По онова време японското правителство обаче следва политика на изолация, която ограничава пребиваването на чужденците в страната и пътуванията извън граница на местните. Въпреки това, творчеството на Хокусай успява да достигне до далечни държави и оказва сериозно влияние върху световното изкуство.

Unusual_Views_of_Celebrated_Bridges_in_the_Provinces-Sesshuu_Tenmabashi
Гравюрите на японския художник покоряват целия свят.

Година след смъртта на великия художник, през 1850 г. страната му отваря границите си и неговите творби достигат до художници като Клод Моне. Французинът успява да се сдобие с цели 23 гравюри на Хокусай. Друг голям европейски творец, върху който оказва влияние японецът, е Едгар Дега. Известният импресионист е повлиян от хилядите скици на човешки тела, които Хокусай завещава на света.

#7 Рисува еротика

Сънят на жената на рибаря
Сънят на жената на рибаря, 1814 г. Илюстрация: http://picasaweb.google.com/lh/photo/IqaZK0BxaIlKtTVWZJc0ew, Public Domain, Link

Много от творбите на японеца може би ще шокират незапознатите с неговото творчество пуритани. В средата на кариерата си Хокусай създава гравюри с чисто еротичен сюжет. Тези негови произведения са в т.нар. жанр шунга, което в превод означава пролетна картина, но реално няма нищо общо с пролетните пейзажи.

В началото на 19-и век този тип творби са изключително разпространени сред всички класи на японското общество. Еротични картини са дарявани като сватбен подарък на булката. Вярвало се е, че те носят късмет на притежателя си и го пазят от беди.


Вижте още… Седем от най-известните картини на Пол Гоген

Отговор