Франк Лойд Райт: Великият архитект е велик поет

Франк Лойд Райт
Франк Лойд Райт

“8 юни 1867 г. завинаги ще бележи началото на нова епоха в света.” Какво се случва тогава и чии са тези думи? На тази дата преди точно 150 г. се ражда Франк Лойд Райт, а прословутата реплика e на третата съпруга на знаменития архитект – Олга Ивановна Хинценбург, позната на света като Олгивана.

Тя не спира да повтаря, че той е гений. И той наистина е такъв, макар мнозина да го определят като самовлюбен гений. Затова дори и да не се интересувате от архитектура,

Франк Лойд Райт
Франк Лойд Райт – работохолик, женкар, ексцентрик… които твори красота.

името на Франк Лойд Райт е от онези

които задължително трябва да знаете. Защото той е не просто “най-великият американски архитект на всички времена” – както го наричат колегите му от Американския институт на архитектите. Той е един от онези съвременни магьосници, които създават истински чудеса. Красиви чудеса. Човек с неизчерпаема енергия и идеи, творец с много таланти и желание да реализира възможно повече от тях. От първия си проект – църква в родния си Уисконсин, когато е едва 19-годишен, до смъртта си на 9 април 1959 г., Райт е машина за създаване, проектиране, изобретяване.

Освен с архитектура, роденият на 8 юни 1867 г. Франк Лойд Райт се занимава активно с интериорен дизайн, пише и публикува (20) книги, изнася лекции в Америка и Европа, интересува се от философия. Негова е крилатата фраза:

“Мисли глобално, действай локално.”

И още много други, разбира се. Днес, за да почетем 150 години от рождението на този голям творец, сме подбрали едни от най-запомнящите мисли на Франк Лойд Райт, свързани с архитектурата. Своеобразни уроци, които е завещал не само на поколенията професионалисти след себе си, но и на целия човешки род.

“Архитектът трябва да е пророк… пророк в истинския смисъл на думата… ако не може да види поне 10 години напред в бъдещето, не трябва да нарича себе си изобщо архитект.”

Самият Райт прави точно това. Повечето от проектите му (409, от които съществуват и до днес) изглеждат на съвременниците му като дошли от бъдещето и често будят не само възхита, но и почуда. Той променя посоката на модерната архитектура. Сградите, които създава са по-освободени, отворени, раздвижени. Те са нищо, което бихте си представили преди да ги видите.

Дървовидни колони в интериора на „Джонсън Уакс“
Дървовидни колони в интериора на компанията „Джонсън Уакс“.

“Всеки велик архитект е – задължително – велик поет. Той трябва да е велик преводач на своето време, на своя ден, на своята епоха.”

Запазената марка на Райт е т.нар. “прериен” стил, който започва да развива в началото на 20-ти век. В прерията младият тогава архитект открива специфична красота, която според него трябва да бъде ценена и използвана като вдъхновение.

В центъра на къщите си Франк Лойд Райт поставя камина, която обединява откритото пространство. Той започва да проектира не само конструкцията на сградата, а и

нейното съдържание

Обмисля всеки елемент от интериора, който според него трябва да пасва перфектно в създаваната среда. Райт сам проектира мебелите – вградени библиотеки, канапета, бюфети, лампи и шкафове. Всеки детайл е от значение, трябва да изглежда по определен начин и да бъде поставен на определено място.

“Трябва да има толкова стилове къщи, колкото и хора и толкова разлики, колкото и различни индивиди има. Човек, който има индивидуалност, има право на изразяване и на своя среда.”

Американският архитект прави точно това. Макар да е супер продуктивен и да създава над 1100 различни проекта през професионалния си път, казват, че всички те са различни един от друг. Всеки път Франк Лойд Райт съумява да измисля, открива и създава нещо ново и различно от предишното си творение.

“Една сграда трябва да изглежда така като че ли расте лесно от само себе си и да е в хармония със заобикалящата я среда.”

Франк Лойд Райт съвсем не се шегувал. Повечето от сградите, които е проектирал в западната част на Америка са коренно различни като стил и материали от дизайна на къщите в Аризона, Пенсилвания и Лос Анджелис.

collage 1
Различен стил за всеки различен човек и място.

“Никоя къща не трябва да се строи върху хълм или в нищото. Тя трябва да бъде на самия хълм. Да му принадлежи. Хълмът и къщата трябва да живеят заедно по-щастливи, отколкото ако биха били сами.”

Природата като цяло е основната вдъхновителка на американеца. Неслучайно (както и Антони Гауди) той се увлича по органичната архитектура – течение, което насърчава хармонията между местата за живеене на хората и природата и в което се набляга на използването на естествени материали.

Къщата над водопада
Къщата над водопада

Типичен пример за подобен тип проекти е световно известната Къща над водопада в Пенсилвания, по която Райт работи в периода 1935 – 1939 г. Впечатляваща конструкция, издигната върху стоманени подпори над водата, със свободно висящи тераси и вертикални варовикови повърхности.

“Добрата сграда е не тази, която разрушава мястото, а тази, която го прави по-красиво отколкото е било преди това. “

В тази връзка няма как да не споменем може би най-известния проект на Райт – музея Соломон Гугенхайм на Пето Авеню в Ню Йорк. Архитектът работи върху създаването му 16 г. – от 1943 г. до края на живота си 1959 г. Франк Лойд Райт така и не успява да види творението си завършено до последния детайл. Музеят отваря врати за посетители 6 месеца след неговата смърт.

 музея Соломон Гугенхайм
Музеят Гугенхайм в Ню Йорк.

“Архитектурата е живот или поне самият живот, който заема определена форма. Затова тя е най-истинското документиране на живота, такъв какъвто е бил в света вчера, какъвто е бил днес или какъвто е ще бъде винаги.”

Тук вече ясно може да разпознаете философа у Франк Лойд Райт. С идеята да разпространява вижданията си и да ги предава на своите последователи, енергичният американец и съпругата му Олга създават архитектурна лаборатория в дома Талийсин, щата Уисконсин. Целта на Задругата Талийсин, както става известна своеобразната академия, била не просто да

обучава млади хора

Райт искал и да ги възпита – като отговорни, творчески и културни човешки същества. Затова студентите му учели и предмети като строителство, фермерство, градинарство… Имали часове по изкуство, танци, изучавали природата, опознавали музикалните стилове и дори готвели.


Вижте още… 15 от най-големите шедьоври на Франк Гери

1 КОМЕНТАР