Най-честата причина за смяна на работата е лош шеф. Некадърни мениджъри има в цял свят, но у нас зигзагообразният преход към пазарна икономика роди началници с начално образование и висше самочувствие. Както гласи една приказка – в българските офиси тези с анцузите ръководят тези с костюмите.
Днес Lifebites.bg ви предлага списък с едни от
най-кофти типовете,
заемащи ръководни длъжности по родните ширини
или въртящи бизнес, в който по стечение на обстоятелствата може да се окажете въвлечени. Ако сте преживели (на гърба и нервите си) някой, с който ние пък не сме се сблъсквали, не се колебайте да го добавите или опишете като коментар под материала.
За начало ето ги и първите няколко типове български шефове, чиито сбъркани бизнес шевове пукат по шевовете нервите на служителите.
![Снимка: kirilko via Foter.com / CC BY-NC-SA](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2016/04/23327605464_187683d1b3_c.jpg)
Соц шев: Винаги директор
Бил е директор по време на соца. Още са му петилетките в главата, но се опитва да преизпълни плановете за три години. Секретарката му е племенница, счетоводителката е втора братовчедка, шофьор му е син на баджанака. Назначенията във фирмата са по шуро-баджанашка линия, а случайно попадналият служител обикновено се чуди кой на кого е зет. Заплатите и бонусите се определят по съребрена линия, глобите и санкциите обаче не следват никаква причинно-следствена връзка, дори и кръвна.
Оперативки се правят задължително в точно определен ден и час, записват се срокове и отговорници. Протоколите от тях се разнасят от офис на офис дни наред. А на събрания ръководството се прекъсва само с аплодисменти.
![Този тип шеф има завидно висок стандарт, кара скъпа кола, но бюджетът му за заплати е скромен.](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2016/04/busines.jpg)
Шев: Връзвам връзки всякакви
Бизнесмен, който гравитира около политиката, особено на местно ниво. Връзва и завръзва връзки с управленци на всякакво ниво, намърдва се в някакви партийни листи, местни общински съвети, браншови организации.
Целта е спечелването на обществени поръчки, концесии, проекти и изобщо – където има пари. Ако негови хора са на власт – бизнесът върви, ако не – загива и се чака смяна на управлението.
Персоналът на най-вървежните ресторанти и заведения го познава по-добре от подчинените му, тъй като този тип шеф често ухажва видните си бизнес клиенти и партньори на пищни вечери и дълги запивки. Бюджетът за представителни разходи е по-висок в пъти от този за заплати. А служителите по-често са в неплатена отпуска, отколкото бачкат. Постоянно зает е само юристът, за да обжалва търговете, спечелени от конкурентите.
Шев: Извезана със силикон
Хубавелката е решила да има собствен бизнес, дали са ú парички за кафене, разкрасително студио или магазин. Естествено, тя е мениджър. И иска асистентка до 25 години, с висше образование, 5 години трудов стаж и два западни езика. И да е постоянно на разположение за минимална работна заплата.
Бизнес стратегията на силиконката се сменя толкова често, колкото и маникюрът. Маркетингът ú е каквото каже Мимето или Десито. Ако сметките не излизат, девойката зад касата се уволнява. Всички виждат, но кой смее да отбележи, че мениджърката постоянно бърка там за лични нужди.
![Portrait of young brunette hair businessman sitting in a coffee shop reading a newspaper looking concentrated, handsome business man holding open newspaper sitting in cafe](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2016/04/Depositphotos_69202185_l-2015.jpg)
Бизнес шев, съшит с бели конци: Пичът
Много е готин, пие си биричката със служителите, черпи по обяд… Ама като се стигне до заплата – пари нема, действайте… И виц ще разкаже, че положението си е…., ама следващия месец се чака раздвижване с една добра сделка и ще има бонуси.
Служителите не взимат пари редовно, но и не гладуват – шефът е осигурил обяд на бартер, ваучери с намаления, отстъпки за автомонтьор при приятели… Помага с квото може и за разрешаването на личните проблеми на служителите си. Ама как да обясниш на кредитния инспектор в банката, че имаш златен шеф, на който временно не му върви бизнеса?!
![Шефката, която държи на модата и добрия външен вид, обикновено се грижи повече за имиджа, отколкото за служителите си.](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2016/04/prada.jpg)
Шев: „Прада”
Някак си е открила или са ú открили добра пазарна ниша. Изглежда делова, инициативна, комуникативна. В главата ú обаче има само паяжини, а бизнес идеите си плете по време на партита, матинета и коктейли.
Наема на работа само квалифицирани служители, събира ги често на нещо, което тя нарича „брейнсторминг”, очаквайки те да реализират неоформената идея в паяжината. Ако не се получи както е очаквала, виновен е отговорният за него, защото е пропуснал да направи СУОТ анализ, оценка на риска или други подобни заучени от нея бизнес клишета. Занимава се обикновено и с благотворителност, но абсолютно точно пресметната и имиджодоходоносна. И си мисли, че наистина е дяволица в бизнеса, защото носи Прада, примерно.
Зиг-заг преходен бизнес шев: Самоизградилият се от нищото
Непрекъснато натяква, че сам се е изградил от нищото. Започнал е обикновено с банички, с гараж, с куфарна търговия от Истанбул, със секъндхенд хладилници или автомобили от Австрия. Сега има добър бизнес, много офиси, различни бизнес дейности. Но никой не е умен и напредничав, колкото него.
Затова често служителите му са на четиричасов работен ден, а работят по 12. Твърди, че с дни не е спал, докато си стъпи на краката, така че отпуските са за мързеливите. Той навремето е пестял от банички, сега пести от осигуровки. На който му изнася – да бачка. Ако не – хора без работа колкото щеш.
P.S. Този списък със сигурност може да се допълва и с други бизнес типажи. По-трудно е да се разграничат типове лоши работници. Защото те някак си си приличат – мързи ги, закъсняват, вечно се оправдават, оплакват и негодуват… Защото както преходът роди началниците с начално образование, така и осемчасовият работен сън за държавата продължи – но на частно. И се получи шантава бизнес бродерия, с криви шевове и подгънати служители. И много, много сива….