Ивон Шуинар: Няма бизнес на мъртва планета

Ивон Шуинар
Ивон Шуинар е предприемач и бизнесмен, които е известен с бунтарския си дух.

Ивон Шуинар е вечният бунтар и аутсайдър. Родителите му са френски канадци от Квебек, които мигрират в САЩ по икономически причини. Тъй като в граничното градче повечето жители са от френски произход, Шуинар години наред дори не научава английски. Освен това в училище му се подиграват заради момичешкото име (Ивон) и ниския му ръст.

Ивон Шуимър
Ивон Шуинар Снимка:  Link

Още през ученическите си години се занимава с алпинизъм, с времето започва сам да произвежда катераческо оборудване в собствената си ковачница, а преди половин век създава компанията за облекла и спортна екипировка Patagonia. През 2019 г. тя има приходи от около 1 млрд. долара и е обявена от сп. Fortune за

една от 100-те най-добри компании

за работа. Спечелиха и мен със своята философия, екологична визия и качествени продукти. Книгата му Let my people go surfing (Пусни народа ми да кара сърф) е една от най-неконвенционалните книги за предприемачество и бизнес, които съм чел. Първоначално замислена като наръчник за новопостъпващи служители на Patagonia, книгата на Шуинар предлага начин на мислене и житейска визия, които впечатляват. Съдържа автобиографични бележки и размисли на своя автор (род. 1938г.) със забележителен жизнен и бизнес опит.

Извадих някои цитати от книгата на Ивон Шуинар, които биха дали повод за размисъл на мнозина. Приятно четене!

“Колкото повече знаете, от толкова по-малко се нуждаете.”


“Няма бизнес на мъртва планета.”


“От живота си сред природата разбрах, че тя обича многообразието и мрази монокултурата и централизацията.”


“Ти си промяната, която искаш да видиш в света.”


“Този, който не е зает да създава, е зает да умира.”


“Злото неизменно печели, ако не правиш нищо.”


“Всеки, който мисли, че може да има безкраен растеж на ограничена планета, е или луд, или икономист.”


“Поради песимизма си за бъдещето на световната икономика, основана на ограничени ресурси и безкрайно консуматорство, целта на компанията ни е изобщо да нямаме дългове.”


“Една компания непрестанно трябва да бъде стресирана, за да расте… Когато няма криза, мъдрият лидер ще я създаде.”


“Вярваме, че в дизайна и консумацията по-малкото е повече.”


“Добрият дизайн е колкото се може по-малко дизайн.”


“Дори да не го съзнава, всеки човек прекарва живота си в това да създава и развива собствения си имидж пред другите… Голяма част от имиджа зависи от автентичността.”


“Ключът към решаването на проблеми е да продължиш да задаваш достатъчно въпроси, за да преминеш отвъд симптомите и да достигнеш до същината – форма на Сократовия метод.”


“Собствениците на един бизнес, който иска да се задържи, е по-добре да обичат промяната.”

Ивон Шуинар
Ивон започва да се занимава с алпинизъм още през ученическите си години. Снимка:  CC BY-SA 3.0, Link

“Централизираната вертикална система, също като диктатурата, изисква огромно количество усилия и енергия, за да се задържи йерархията. Всички вертикални системи накрая се сриват, оставяйки след себе си хаос.”


“Чудите се откъде да започнете? Засадете дърво. Само един оптимист би го направил.”


“Системите в природата ни се струват хаотични, но в действителност са много структурирани.”


“Обърни се и направи крачка напред.”


“Фирмите с най-добри резултати произвеждат успешно малка гама продукти.”


“Човек е това, което прави, а не това, което казва.”


“Лекът за депресията е действието.”


“Работата трябва да е забавление.”


“Предприемаческият подход е веднага да направите крачка напред. Ако нещата се получат, направете още една, ако не, отстъпете. Учете се чрез действие.”


“Твърде големият избор носи нещастие.” (Далай Лама)


“Ние самите сме хората, които чакамел” (шаман на племето навахо)


“Не най-силните видове оцеляват, нито най-интелигентните, а най-способните да се приспособят към промяната.” (Чарлз Дарвин)


“Повечето ни завоевания като общество се дължат на активни обществени организации.”


“Пластмасата никога не изчезва, само се смалява, докато накрая стигне до хранителната ни верига.”


“През последните 150 години е изчезнала половината от плодородната земя в света.”


“Глобалната икономика днес произвежда за 17 дни толкова, колкото за цяла година през 1900 г.”


“25 пластмасови бутилки могат да се превърнат в яке след рециклиране.”


“При настоящото ниво на консумация вече не е възможно да обличаме света в естествени влакна.”


“Една дреха трябва да се поддържа и почиства лесно. Гладенето представлява неефективна употреба на електричество, прането в гореща вода прахосва енергия, химическото чистене използва токсични химикали. Прането в пералня скъсява живота на дрехата много повече от действителното ú носене. Прането причинява ококо 25% от въглеродния отпечатък, оставян от жизнения цикъл на дрехите.”


“Най-доброто нещо, което можем да направим за планетата като индивидуални потребители, е да запазим вещите си годни за употреба колкото се може по-дълго… Съвременното общество е на консуматори, а не на притежатели на продукти… Поправката е радикален акт… Купувайте по-малко, но по-добре.”

“Правим маркетинг чрез активизъм.”


“Превозването на стоки с железопътен транспорт или кораби използва 0,12 киловатчаса електроенергия на тон за всеки изминат километър. Сухопътният транспорт изисква повече от един киловатчас на тон. А въздушният товар – 6,35 киловатчаса, за да пренесе един тон стока на разстояние километър и половина.”


“Можем да сме ексцентрични, колкото си искаме, стига да сме богати. В противен случай сме просто луди.”


“Пазете се от всякакви начинания, които изискват нови дрехи.”


Вижте още… Най-важният урок на сър Ричард Брансън

Отговор