Монтесори учителят Сам за България, децата и ученето

0
Томас Лийвърс - Сам, Монтесори учител
Томас Лийвърс - Сам, Монтесори учител в България.

След 6-годишна работа като учител в Истанбул, Томас Лийвърс, по-познат като Сам, пристига в България, воден от чувства към българка, а открива своята професионална реализация в Монтесори училище. Своя професионален път като учител Сам стартира след завършване на магистратура по Модерна история и MCI квалификация за Монтесори учител във възраст 3-6 г.

Установявайки се в България, работи като учител в детска градина, а днес преподава на ученици в Монтесори училище и споделя, че философията на общуването с тях е да вижда света през техните очи. Вижте още за него и работата му в разговора, който водихме за Lifebites.bg.

Сам, как дойде в България и какво те накара да останеш?

След среща с българско момиче в Истанбул. Вече повече от 3 години сме заедно и имаме прекрасен син – Стилиян.

Томас Лийвърс - Сам, Монтесори учител
Томас Лийвърс – Сам, Монтесори учител, със свои ученици
Как реши да станеш Монтесори учител?

Още в началото на своето пътуване като учител се възхищавах на Монтесори философията и ценностите, които изповядва. Радвам се, че след преместването ми в България имах възможността и късмета да кандидатствам за работа в Монтесори училище – нямах колебания да продължа.

Какво те мотивира да работиш с деца?

Харесвам работата си с децата, защото те обичат да работят с мен. Не гледам на нея като човек, който може да ги научи на всичко, а като възможност за сътрудничество между нас. Работим заедно за обща цел и се опитвам да им създам усещане за спокойствие в моята компания. Те могат да започнат да учат, едва след като се чувстват спокойни и сигурни в присъствието на учителя. Мотивацията ми идва от това, че мога да направя връзка с тях, която да дава резултати.

Кое е най-интересното и най-предизвикателното в ежедневната работа с ученици?

Винаги съм предизвикан от желанието на учениците да задават въпроси и да търсят отговори, и необходимостта от даване на полезен отговор, подхранва разбирането на детето за света около нас. Децата винаги виждат нещо, което ние възрастните не успяваме – ползват различен подход, имат различна гледна точка.

Опитът ти включва работа в детска градина с по-малки деца. Ако сравниш какво е да си учител в градина и в училище – кои са основните разлики?

Повече от 6 години работих с деца в детска градина, но разликата в работата с ученици е огромна. Както вече казах, работата с малки деца е предизвикателство, но ако погледнете живота от тяхната гледна точка, това може да бъде възнаграждаващо. Открих, че мога да общувам по-лесно с деца в училищна възраст, а и тук, в България, езиковата бариера е много по-малка. В училището откривам силна подкрепа – винаги мога да разчитам на моите колеги и това действа сплотяващо.

MMUN (Montessori Model United Nations)
Сам с български ученици на MMUN (Montessori Model United Nations) в Рим през май 2018 г.
Ти работи по подготовката на първата група български ученици, които участваха в MMUN (Montessori Model United Nations) в началото на май – разкажи повече за проекта и как се подготвяха учениците за него?

Проектът MMUN е много нов за мен – това е предизвикателен и сложен модел, основан на действителния процес на ООН, при който децата се насърчават да изготвят резолюции и да излагат собствените си възгледи по въпроси, които често не се разглеждат от деца. Това е

ценен и важен инструмент, който дава на учениците глас

и ги кара да чувстват, че те имат значение. Обучението продължи около 7 месеца, стъпка по стъпка. Ръководехме се от детайлен пътеводител, предоставен от MMUN. За да бъда честен, не е имало нужда от мотивиране на учениците. Те бяха 100% зад идеята още от първия момент, когато ги запознахме с нея. Един час на ден прекарвах с тях, подготвяйки темите, правене на рисърч, дискутиране на конкретни казуси и винаги имаше въпроси, въпроси, въпроси.

Щастлив съм, че за пръв път българска група ученици посети Рим през май и участвахме в този проект, който за тях беше изключително вълнуващо и обогатяващо преживяване – от самостоятелното пътуване до участието им като делегати с още стотици деца от цял свят.

Томас Лийвърс - Сам, Монтесори учител
Томас Лийвърс – Сам
Какво от България харесваш?

България има богата и разнообразна история – това е едно от нещата, които винаги са ми интересни в страните, които посещавам. Харесва ми начинът, по който културните ценности все още са релевантни и традициите се следват. Харесва ми архитектурата и гъвкавостта на хората – често погрешно оценявана като грубост.

Кое беше най-трудното при преместването ти тук?

Пристигането на 6-годишно имущество с автобус от Истанбул до София.

Какво е най-важното в професията учител?

Вероятно няма един-единствен верен отговор на този въпрос, но мисля, че трябва да бъдете отворени с вашите ученици. Не им преподавайте, а ги насочвайте в собствения им процес на учене. Ако нещо не работи, опитайте различен подход. Предложете, дайте съвет, вместо да давате команди. Очертайте няколко възможни пътеки за един и същ отговор. Преди всичко е важно учителят да бъде честен, на разположение на учениците и да ги подкрепя безрезервно.


Още за MMUN (Montessori Model United Nations) можете да научите от видеото на страницата на Институт Монтесори България във Фейсбук.


Вижте още за Монтесори учителя Судати Срирам, която сбъдна мечтата си в България

Отговор