PISA: Как се оценява образованието по света

0
PISA
PISA търси най-добрите образователни системи по света.

Излязоха поредните резултати от международното оценяване на учениците по прочутата програма PISA. България за пореден път е сред страните, постигнали резултати значително под средните. Иначе казано – в долната половина на класацията сме. Е, с леко подобрение като позиция – от 47-мо място при предишното изследване, на 45-то в последното. Но реално нищо съществено не се случва. За пореден път имаме повод болезнено да констатираме, че нещо не е наред в образователната ни система.

Сега вероятно ще се надигне поредната вълна на недоволство от съсипаното перфектно образование, което сме имали навремето (нали се говореше, че сме втората най-интелигентна нация в света?!?). Ще се появи новата серия конспиративни теории, че това е планирано от ционистите, илюминатите, ислямистите и/или извънземните, за да ни превземат по-лесно. В крайна сметка всичко ще утихне. Ще си кажем, че всяко чудо е за три дни.

PISA
Математиката е едно от основните направления при изследването на образователните системи.

След това ще се надуем, че

българските ученици печелят международни олимпиади

пък за другите нищо не сме чували. И ще продължим да пълним главите на децата с ненужна информация, да изискваме от тях петици и шестици. Щом ги получат, ще сме напълно доволни. А после ще псуваме държавата, че не намират никъде реализация.

Можем обаче и да се опитаме да разберем какво означава всичко това и да упражним граждански натиск върху властимащите, за да се случи най-после нещо, от което полза ще имат всички деца, а оттам и цялата нация. Защото нямаме интерес от това да има отбрана групичка гениални българчета, които след училище се ориентират навън. Имаме интерес всички българчета да постигат перфектни резултати. И не само в училище, а на първо място в живота. Затова да видим защо тези тестове са толкова важни.

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРОСЛОВУТАТА PISA?

PISAИме: Програма за международно оценяване на учениците (от английски Programme for International Student Assessment – PISA)

Раждане: Разработена е през 90-те години от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Началото на оценяването е дадено през 2000 г.

Цел: Програмата оценява доколко 15-годишните ученици могат да прилагат наученото в училище в реални житейски ситуации.

Съдържание: Тестовете са по четене, математика и природни науки, както и задачи за съвместно решаване на проблеми и финансова грамотност.

 

Как се случват нещата на практика:

В изследването взимат участие ученици на възраст между 15 години и 3 месеца и 16 години и 2 месеца в началото на оценителния период. Няма значение в кой клас са. Всяка страна прави извадка от поне 5 хил. ученика в съответната възраст. Някои по-големи държави провеждат изследването върху повече ученици с цел по-добра база за сравнение между отделните си региони. А малки нации като Люксембург или Исландия реално включват всичките си ученици на тази възраст в изследването.

PISA
Задача по математика от тестовете на PISA. Кликнете върху изображението, за да се увеличи.

Изследването се провежда веднъж на три години (досега – 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 и 2015). Резултатите се публикуват година по-късно. Досега в него са взели участие повече от 80 нации и икономики и реално всяка от тях има своя принос в определянето на задачите. Основната организация е поверена на международен консорциум, в който са включени национални центрове по изследване на образованието на редица страни, сред които Япония, Австралия, Белгия, Холандия, Германия, САЩ и др.

Всяка страна сама взима решение дали да се включи в изследването. След като се одобри участието на дадена държава, се избират определени училища, които да дадат представителна извадка за нивото на всички 15-годишни ученици в страната. Самите деца, които взимат участие, се подбират на случаен принцип. Изпитът е на езика, на който се преподава на децата – в нашия случай, на български. От учениците не се иска да възпроизвеждат предварително заучени дати или имена. Вместо това, те интерпретират текстове, решават математически задачи или обясняват научни феномени

на базата на познанията си и логическото си мислене

PISA
Задача от раздел четене от тестовете на PISA. Кликнете върху изображението, за да се увеличи.

Във всяко от изследванията до момента се поставя акцент върху една от областите на оценяване (четене, математика или природни науки) – там анализът навлиза в повече детайли през съответната година. Но другите две области също винаги присъстват в изследването. Така например през 2000 и 2009 г. акцентът е върху област Грамотност по четене. Това е “способността да се разбира, използва и осмисля писмен текст за постигане на определени цели, за задълбочаване на познанията и за активно участие в обществения живот”. Това се обяснява на сайта на ЦКОКУО – център към образователното министерство, който провежда изследването в България.

През 2003 и 2012 г. акцентът е върху област Математика. През 2006 и 2015 г. акцентът е върху област Природни науки – биология, физика, химия и природна география.

Между другото, вие също можете да се пробвате да решите примерни задачи като тези, върху които се потят учениците, обект на изследването. Или поне да се ориентирате какви знания се очакват от тях. Те са изключително практични, взети от ежедневието и се отнасят до проблеми, с които всеки от нас може да се сблъска, а на някои се случва дори постоянно. За да видите примерните задачи, кликнете на този линк.

PISA
Задача от направление Науки от тестовете на PISA. Кликнете върху изображението, за да се увеличи.

Децата не получават индивидуалните си резултати за това как са се справили в тестовете на PISA. Но резултатите им се смятат при определянето на този на страната. От самата организация посочват, че оценяването на учениците не цели подреждане на страните по едни или други критерии. Целта им е да определят

доколко училищата са ефективни

в подготовката на децата за реалния живот, за прием в университет и добра професионална кариера. Ето защо през последните години се задават и задачи, с които да се оценят социалните и комуникационни умения на учениците, които взимат участие в изследването.

Крайната цел на тези изследвания е да се създаде профил на най-ефективните и успешни образователни системи. Системи, в които всички деца, не само най-надарените, получават най-добрите възможности да се обучават и най-голяма подкрепа в откриването и реализирането на потенциала си.

Ето какви са резултатите от последните проведени изследвания в трите основни области, ако ви е интересно да видите кой къде се намира и кои системи до момента най-много покриват изискванията на PISA. Страните, чиито имена са оцветени в синьо, са постигнали резултати значително над средните за съответното изследване. Тези в черно са около средното ниво, а онези в червено са значително под средното ниво. Данните, включително нивата (в различно оцветяване) са от сайта на програмата PISA.

КЛАСИРАНЕТО ПРИ ПОСЛЕДНИТЕ ТРИ ИЗСЛЕДВАНИЯ:

Изследване PISA 2009 с акцент върху област

Четене
Изследване PISA 2012 с акцент върху област

Математика
Изследване PISA 2015 с акцент върху област

Природни науки
1. Шанхай – Китай
2. Корея
3. Финландия
4. Хонконг – Китай
5. Сингапур
6. Канада
7. Нова Зеландия
8. Япония
9. Австралия
10. Холандия
11. Белгия
12. Норвегия
13. Естония
14. Швейцария
15. Полша
16. Исландия
17. САЩ
18. Лихтенщайн
19. Швеция
20. Германия
21. Ирландия
22. Франция
23. Китайско Тайпе
24. Дания
25. Великобритания
26. Унгария
27. Португалия
28. Макао – Китай
29. Италия
30. Латвия
31. Словения
32. Гърция
33. Испания
34. Чехия
35. Словакия
36. Хърватска
37. Израел
38. Люксембург
39. Австрия
40. Литва
41. Турция
42. Дубай
43. Русия
44. Чили
45. Сърбия
1. Шанхай – Китай
2. Сингапур
3. Хонконг – Китай
4. Китайско Тайпе
5. Корея
6. Макао – Китай
7. Япония
8. Лихтенщайн
9. Швейцария
10. Холандия
11. Естония
12. Финландия
13. Канада
14. Полша
15. Белгия
16. Германия
17. Виетнам
18. Австрия
19. Австралия
20. Ирландия
21. Словения
22. Дания
23. Нова Зеландия
24. Чехия
25. Франция
26. Великобритания
27. Исландия
28. Латвия
29. Люксембург
30. Норвегия
31. Португалия
32. Италия
33. Испания
34. Русия
35. Словакия
36. САЩ
37. Литва
38. Швеция
39. Унгария
40. Хърватска
41. Израел
42. Гърция
43. Сърбия
44. Турция
45. Румъния
46. Кипър
1. Сингапур
2. Япония
3. Естония
4. Китайско Тайпе
5. Финландия
6. Макао – Китай
7. Канада
8. Виетнам
9. Хонконг – Китай
10. Пекин-Шанхай-Джангсу-Гуандун – Китай
11. Корея
12. Нова Зеландия
13. Словения
14. Австрия
15. Великобритания
16. Германия
17. Холандия
18. Швейцария
19. Ирландия
20. Белгия
21. Дания
22. Полша
23. Португалия
24. Норвегия
25. САЩ
26. Австрия
27. Франция
28. Швеция
29. Чехия
30. Испания
31. Латвия
32. Русия
33. Люксембург
34. Италия
35. Унгария
36. Литва
37. Хърватска
38. район Буенос Айрес – Аржентина
39. Исландия
40. Израел
41. Малта
42. Словакия
43. Гърция
44. Чили
46. България
47. България
 45. България
47. Уругвай
48. Мексико
49. Румъния
50. Тайланд
51. Тринидад и Тобаго
52. Колумбия
53. Бразилия
54. Черна гора
55. Йордания
56. Тунис
57. Индонезия
58. Аржентина
59. Казахстан
60. Албания
61. Катар
62. Панама
63. Перу
64. Азербайджан
65. Киргизтан
48. ОАЕ
49. Казахстан
50. Тайланд
51. Чили
52. Малайзия
53. Мексико
54. Черна гора
55. Уругвай
56. Коста Рика
57. Албания
58. Бразилия
59. Аржентина
60. Тунис
61. Йордания
62. Колумбия
63. Катар
64. Индонезия
65. Перу
46. ОАЕ
47. Уругвай
48. Румъния
49. Кипър
50. Молдова
51. Албания
52. Турция
53. Тринидад и Тобаго
54. Тайланд
55. Коста Рика
56. Катар
57. Колумбия
58. Мексико
59. Черна гора
60. Грузия
61. Йордания
62. Индонезия
63. Бразилия
64. Перу
65. Ливан
66. Тунис
67. Македония
68. Косово
69. Алжир
70. Доминиканска република
PISA
Тестовете на PISA търсят отговор на въпроса доколко младите хора успяват да приложат наученото в училище на практика в живота.

И какво от това ще кажете?

Нищо особено няма да последва по правило. Нито ще бъдем превзети, нито ще станем по-добри. Освен, ако не си направим съответните що годе адекватни изводи. Ако не анализираме сериозно и градивно слабостите в системата си и не се концентрираме върху отстраняването им, без излишни емоции. Емоциите и патриотарството, гарнирани с пасивност и апатия, са последният начин да си решим проблемите и да направим по-голяма част от българчетата конкуретоспособни по цял свят. Надарените ще се оправят, но дайте да помогнем и на останалите. А с това и на себе си, и на бъдещето на страната!

Вижте още… защо швейцарските ученици са сред най-добрите в света

Отговор