Работа от вкъщи – как да останем концентрирани

работа от вкъщи
Докато работите от вкъщи, не забравяйте да общувате с други хора.

Понякога се налага да изоставим офиса и да започнем работа от вкъщи. Причините за това могат да бъдат много и най-разнообразни. Като се започне от най-прозаичните – хоум офис, за да гледаме детето, докато е болно или е под карантина, заради шарка, минем през факта, че все повече фирми предлагат този вариант за работа на служителите си, за да пестят от ресурси като работно пространство, оборудване и консумативи и стигнем до извънредни ситуации като тази с овладяването на коронавируса или (недай си боже) други подобни пандемии, изискващи социална изолация.

Да си работят от вкъщи за мнозина изглежда примамлива  опция. Сам си си господар, сам определяш кога и по колко време да стоиш пред компютъра, можеш да ставаш по-късно, защото не ти се налага да  губиш време в сутрешна подготовка и пътуване до офиса, не е нужно да симулираш работа, когато реално нямаш такава в момента, можеш да ходиш по пижама или анцуг на работа и да си спестиш подбора на офис облекло, както и гладенето му и т.н.

Но да се работи от вкъщи на практика се оказва по-трудно, отколкото някога сме си представяли. Особено за представителките на нежния пол. Дамите, които са си останали у дома, за да работят, добре знаят, колко е трудно да се фокусираш и да работиш  ефикасно (както когато са в офиса), тъй като има твърде много разсейващи обстоятелства наоколо и то през цялото време. Домакинската работа никога не свършва, грижата за останалите членове на семейството също. Изкушения като телевизия и следобедна дрямка също са непрестанно край нас. Друг фактор, който може да саботира работата ни от вкъщи, може да се окаже и тревожността на събитията, отговорни за принудителното ѝ налагане, ако е налице такова.

Подготвили сме няколко съвета за това как да останем концентрирани, когато се налага

да вършим работата си от вкъщи

и силно се надяваме те да са ви полезни.

работа от вкъщи
Създайте си уютен работен кът във вашия дом.

Създайте си работен кът у дома

Едно от удобствата, които предлага домашния офис, е, че можем да работим от леглото, от дивана и от всяка друга точка на дома си. Но това може да предизвика ужасна бъркотия в работния процес от сорта:

„Къде ми е това, къде оставих онова, къде си записах еди-кое си…“

Препоръчително е да обособим конкретно място в дома си като наш  работен кът. В него да подредим всички инструменти, необходими за работата си. Лаптопът или компютърът ни да е винаги точно на определената за него позиция. А всички работни документи да са ни под ръка, прилежно подредени в къта.

Внесете уют

Един от стимулите да искаме да се трудим на новото си работно място у дома е да го направим приветливо, красиво и уютно. Подредете в импровизирания си офис любими снимки, произведения на изкуството, цветни листчета, химикалки и всички други материали и пособия, които ще улеснят работата ви и ще ви създават чувство за комфорт, спокойствие и красота.

Създайте си график

Свободата да (не)работиш, когато си поискаш, понеже си си вкъщи и никой не те наблюдава, е чудесна. Но тя може да направи работата ни неефективна. Всеки от нас е най-продуктивен в определени часове от деня. Хубаво е да си дадем сметка кои са най-силните от тях за нас самите и всеки ден да използваме именно това време за нашата работна дейност.

Важно е да не пропускаме тези часове, но и да спазваме часовете на работния си график. Да започваме и свършваме работа както обикновено. Не бива сутрин да започваме работа веднага щом отворим очи, както и не бива да стоим на компютъра до късно вечерта. Щом краят на работния ден като час настъпи, наложете си просто да излезете от системата, за да не „прегреете“ и да не настъпи срив в последствие.

жена
Ако се обличаме като за офиса, ще се пренастроим по-лесно за работа от вкъщи.

Обличайте се като за работа

На някои тази препоръка може да им се стори смешна и дори налудничава – та кой би носил пола, сако и вратовръзка у дома си?

Много източници обаче твърдят, че, ако ни е трудно да се пренастроим и да изпълняваме добре работата си от вкъщи, облеклото може да ни помогне. Освен това не е изключено шефът ви да поиска спешна видео среща в даден момент и едва ли бихте искали да ви завари разрошени, по пижама или домашно екипче.

Гримът и прическата, макар и по-небрежни, също влизат с пълна сила в тази категория.

 Правете кратки почивки

Работейки от вкъщи, има риск да не вдигаме главата си от компютъра от сутрин до вечер. Това несъмнено не би било продуктивно, а може да се определи дори като опасно за здравето ни.

При условие, че офисът ни се е преместил в нашия собствен дом и около нас няма колеги, с които да се разсейваме или да си приказваме, е добре ние сами да се грижим за това да правим кратки почивки от време на време. Те ще помогнат на ума ни да си почине, да се обнови и да се зареди с нови сили и енергия, за да се върне по-късно отново към работата.

Златното правило, което вероятно вече знаете, е 17-52. 17 минути почивка на всеки 52 минути работа. Джули Моргенстърн, консултант по производителност на труда, твърди:

„Ефективността ви няма да намалее. Кратките почивки са част от производителността, благодарение на тях сменяме гледната точка и намираме нужните отговори”.

Сменете мястото на действие

Когато си вземате почивки по време на работния ден, се опитайте да не оставате на същото място, от което работите. Излезте навън, разходете се. А когото това е невъзможно, отидете временно в друга стая или поне в друга част от същата. Излезте на терасата, оплевете цветята, направете си обяд или предприемете друго полезно и приятно действие, което да ви откъсне за няколко минути от работата и компютъра.

кафе
Не забравяйте да си почивате по малко на всеки час.

Общувайте с други хора

В наши дни това не е никак трудно, особено когато говорим за виртуални контакти. Освен разговорите по телефона, има десетки други приложения, които ни предоставят  онлайн контакт с нашите близки и приятели. Възползвайте се и не забравяйте да отделяте време и за това, понеже

тоталната изолация вкъщи може да е опасна

за психическото ни здраве.

Стойте далеч от социалните мрежи

От собствен опит по-голямата част от нас добре знаят, че надничането в социалните медии е един от най-яростните унищожители на време. Само да надзърнеш в телефона и… хоп! Два часа са се изнизали безвъзвратно. Затова нашият съвет е –  докато работите, не проверявайте какво се случва във Фейса, Инстаграм, Туитър и всички останали социални мрежи от този вид. В интернет вече са достъпни и доста приложения, които могат да ограничат достъпа ни до тях, ако не можем да се справим сами.

Тренирайте вкъщи

Дори да ви се наложи да работите от дома си, това далеч не означава, че трябва да се обездвижите напълно и да излезете от всякаква физическа форма. Ако не можете да отидете на фитнес – тренирайте вкъщи. Винаги може да си измислите система от подходящи за вас упражнения в домашни условия. А за още по-голямо улеснение – отваряте YouTube и вече си имате и  инструктор.

Не гледайте и не четете новини нонстоп     

Хубаво е да сме информирани. Но в критични моменти и извънредни ситуации постоянното следене на новините може да ни напрегнат допълнително. Самата тревожност и стресът от случващото се ни карат постоянно да сме нащрек. Това може да отнеме цялостната ни способност да се концентрираме и да пренасочим фокуса си към нещо друго. И по-специално към работата, която ни чака. Така че ограничете броя на емисиите новини на ден. Нека са само толкова, колкото са ви необходими, за да сте в час, но не и да ви обсебят напълно.

Ако този текст е бил полезен за вас, споделете го с вашите близки, приятели и познати. Ние от Lifebites.bg ще се радваме да ни разкриете какви са вашите хитринки, които ви помагат да работите концентрирано и ефективно от вкъщи. Можете да го направите в мястото за коментари под текста, както и на нашата Фейсбук страница.

Вижте още:  Крем карамел по време на извънредно положение

Отговор