Александър Муро: Учител е детето

"Образованието не трябва да се ограничава до търсенето на нови методи за предимно сух пренос на знания: целта му трябва да бъде да предостави необходимата помощ за човешкото развитие." Мария Монтесори

0
Детето е учител - деца - филм
Шарли и Агата в документалния филм Детето е учител.

Като млад баща френският режисьор Александър Муро открива Монтесори подхода покрай израстването на своята дъщеря. Той решава да документира живота в класните стаи на деца от 3 до 6-годишна възраст в най-старата Монтесори детска градина във Франция и така създава филма Учител е детето.

Александър е горещо посрещнат в изненадващо спокойна обстановка, пълна с цветя, плодове и Монтесори материали.

Среща щастливи деца

които са свободни да се движат, да работят самостоятелно или в малки групи. Учителят наблюдава и ръководи много дискретно. Някои деца четат, други правят хляб, смеят се или почиват. Децата водят режисьора през цялата учебна година, помагайки му да разбере магията на тяхната автономност и самочувствие – семената на едно ново общество на мира и свободата, на което Мария Монтесори посвещава живота си.

Александър Муро
Александър Муро

Кое е Александър Муро?

След като завършва инженерното си образование Александър Муро работи за няколко големи френски издателства като GALLIMARD, FLAMMARION, LAROUSSE, ARTE Editions. Той започва няколко свои технологични проекта. Воден от желанието си да създава творчество, французинът записва курс по История на изкуството в La Sorbonne University. Там изучава фотография и започва да снима документални филми в ателие Варан.

През 2009 г. завършва първия си документален филм Боклуци и чувства, който изследва привързаността на човека към материалните неща. Филмът е избран за прожекция в няколко фестивала.

От 2014 г. Александър Муро е изцяло посветен на документалното продуциране на образователни филми. През лятото на 2015 г. започва своето AMI Монтесори обучение за деца от 3 до 6 години. Идеята му е да подобри познанията си по метода, който е тема на

втория му документален филм Учител е детето

Срещнахме се с Александър, за да разберем повече за работата му по този проект, за вижданията на Мария Монтесори и нейната роля в днешното образование.  

Филмът Учител е детето
Филмът Учител е детето е вторият документален проект на Муро.

Александър, първият Ви филм Боклуци и чувства беше документален филм в търсене на призраци, които придружават предметите в тяхното последно пътуване до бунището…

Да, този първи филм изразяваше моето любопитство към привързаността ни към предметите, както и към тяхната еволюция. Питах се какви чувства на тъга или на освобождаване, какви вълнения са изпитвали хората, които изхвърлят предмети и по този начин набързо са прекъсвали съвместната си житейска история. Но, когато отидох да снимам на бунището в Монтрьой, ме интересуваше също и какво ще се случи с тези предмети.

Въпросът за отпадъците на нашето безумно материално общество. Там събрах затрогващи свидетелства. Видях изхвърлени колекции от кукли. Срещнах хора, които се хващаха на бас за едно или друго, малко луди. Като онзи мъж, който събираше всички газови бутилки, за да ги изпрати в Африка. Това беше неговият начин да се опита да ограничи обезлесяването, като подпомогне преминаването към други начини на готвене в родната му страна.

Мечти и страсти, откривателства, екология са основните Ви теми. Развивали сте уебсайт за пътешествия, ангажирали сте се с Грийнпийс, ръководили сте Приятелите на Земята… Това има ли някаква връзка с филма Учител е детето?

Във филма действието се развива зад затворените врати на една класна стая. Но той се интересува от възрастните и от гражданите на утрешния ден през призмата на уважението и развитието на детето. Предизвикателствата, свързани с образованието, с гражданството, с мира, с уважението към човека и опазването на планетата, са вплетени в цялото творчество на Мария Монтесори. И, надявам се, са прокарани във филма ми. Нека не забравяме, че тя е родена през 1870 г. и е живяла до 1952 г. Преминала е през един изключително бурен период – възхода на фашизма в Италия, а след това и в Испания я принуждават към две последователни изгнания. Тя е преживяла две световни войни!

деца
Във филма си Детето е учител Александър Муро показва как се прилагат принципите на Мария Монтесори във Франция.

Дали този неспокоен и бурен живот е оставил следи в научната ú работа като педагог?

Да, струва ми се. Мария Монтесори винаги е поставяла своите трудове на антрополог, психиатър и педагог в перспективата на световен гражданин, на приемането на различните култури и на мира. Тя е сравнявала детето, пристигнало от чужда държава, което не владее езика, нито познава обичаите на държавата, която го е приела, и трябва да се приспособи за изключително кратко време. Според нея самостоятелността и способността да се концентрираш позволява искрено сътрудничество, самоувереността поражда доверие в другите.

Защо нейните виждания Ви изглеждат съвременни?

Защото тя е и оригинална, и духовна, и универсална. Мария Монтесори е държала много важни речи за мира по света. Струва ми се, че в бурните времена, в които живеем, тази педагогика води до най-същественото, като поставя в центъра самостоятелността и самоувереността на детето! Тя е и единствената създателка на един нов педагогически модел, който се е разпространил в толкова много училища по света и на всички континенти.

Тя разглежда образованието не като предаване на знания, а като помощ за психическото развитие на детето. Този въпрос е толкова определящ, толкова актуален! Независимо дали се отнася до училищна реформа, до анализ на въздействието на новите технологии в училище или до обучение на учители… Този модел заслужава да бъде обмислен. Само детето може да ни направлява, да ни застави да надскочим себе си, да ни извиси духовно… Това е една изключително силна идея, нали?

Детето е учител
Кадър от филма Детето е учител.

Защо избрахте да направите филм за наблюдението?

Този въпрос беше определящ. Не исках да направя филм с интервюта, нито да разисквам теоретични въпроси за ученето или за развитието на детето.  А още по-малко институционални въпроси, за цени, за  въвеждането на тази педагогика от китайците (това е вярно) или за нещо друго. Желаех да покажа педагогическия метод на Мария Монтесори като дело.

Да се завърна в клас, да изоставя всякакви предразсъдъци, да се накарам да забравя, да заснема начина, който е избрал Кристиан Марешал, за да накара да оживее мисълта на педагожката. Желаех също да накарам да се чуе възможно най-пълно този непознат глас – гласът на Мария Монтесори. Да покажа актуалността на нейната мисъл, на нейните препоръки, да покажа материалите, които си е представяла и които все още се използват.

Предпремиерната прожекция на документалния филм Учител е детето ще се състои на 5 юни от 18:30 ч. в Културен център G8, София.

Предварителна продажба на билети тук: http://imontessori.bg/events/


Вижте още… историята на учителят Сам, който откри любовта и се премести да живее в България

Отговор