![de Havilland DH60 GIPSY MOTH](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2015/08/de-Havilland-DH60-GIPSY-MOTH-696x388.jpg)
Авиационните инциденти в българското небе не са чак толкова много и някои от тях са добре известни на масовата публика.
В Bureau of Aircraft Accidents Archives, международната служба, регистрираща самолетните катастрофи, са описани 37 инцидента на територията на България, с общо 451 жертви. Един случай обаче, този с румънският принц Жан Гика, който се разбива със самолета си край Тетевен през 1930 г., е малко известен у нас.
Принц Жан Гика е роден през 1901 г. в Париж, в семейството на румънски аристократи от Молдова. Той е автомобилен ентусиаст и през 1928 г. участва в състезанието за спортни автомобили и прототипи “24-те часа на Льо Ман”, като се класира четвърти със своя Chrysler 72 Six.
![chrysler3](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2015/08/chrysler3.jpg)
Друга страст на принц Жан Гика е летенето. На 4 юли, 1930 г. той купува чисто нов английски двуместен самолет de Havilland DH.60G Gipsy Moth, който току-що е излязъл от завода. “Циганския молец”, както е известна сред авиаторите машината, става особено популярна в средите на аристократите след като принц Едуард VIII купува един от първите произведени модели.
![Gypsy_Moth_plan](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2015/08/Gypsy_Moth_plan.jpg)
Освен достъпен, “Молецът” също така е адски прост за управление и доста сигурен и с тези си качества предизвиква революция в света на авиацията през 20-те и 30-те. Той е тип биплан, има един двигател с мощност 100 конски сили и често е използван за поставяне на рекорди. Така например на 5 май, 1930 г. легендарната британска авиаторка Ейми Джонсън става първата жена, която прелита сама разстоянието от Великобритания до Австралия с помощта на “Циганския молец”.
![Amy Johnson](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2015/08/JOHNSON-Amy-with-de-Havilland-DH-60-Gipsy-Moth-5-May-1930-1.jpg)
Вероятно вдъхновен от постижението на Джонсън, едва два месеца по-късно принц Жан Гика решава на свой ред да постави световен рекорд за най-дълго изминато разстояние в права линия без спиране. Той планира да излети от градчето Бичестър, Югоизточна Англия и по права въздушна линия да стигне до тогавашния Константинопол. Разстоянието е около 1900 въздушни мили или 3000 километра. Самолетът de Havilland D.H.60 Gypsy Moth развива скорост от 165 км ч и може да прелети около 515 км с едно зареждане на резервоара. Това означава, че самолетът на принц Гика трябва да бъде зреден с повече гориво от обичайното и ще измине разстоянието за малко повече от двадесет часа.
![DH-60_Gipsy_Moth_Wing_Structure](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2015/08/DH-60_Gipsy_Moth_Wing_Structure.jpg)
На 9 юли принц Жан Гика излита сам от летището Бичестър, в Югоизточна Англия. В началото всичко върви по план. Принц Гика прелита над Белгия, Германия, Австрия, Словения, Хърватия и Сърбия. На следващия ден, около обяд, докато лети над България принц Гика е принуден да кацне аварийно. Причините за това не са ясни, но “Циганския молец” се разбива в околностите на Тетевен. Принц Жан Гика е тежко ранен и едва оцелява след като е откаран на лечение в болницата в Тетевен. Самолетът му е в такова плачевно състояние, че е зарязан на мястото на инцидента.
![crash](https://www.lifebites.bg/wp-content/uploads/2015/08/crash.png)
Близката среща със смъртта не отказва принц Жан Гика от летенето. През септември, 1930 г., едва два месеца след инцидента край Тетевен той купува втори, чисто нов “Цигански молец”, който е копие на първия. На 1 май, 1931 г. самолетът излита от летището Банеаса край Букурещ и няколко минути по-късно пада от височина един километър. При инцидента загива пасажерът, а пилотът е тежко ранен. Принц Гика, който този път не управлява самолета, се разминава със сигурна смърт…