Каталогът Зервос – всички творби на Пикасо накуп

2
Пикасо
Оригинално издание на Каталога Зервос, публикувано в периода 1941-1978 г.

През 30-те години на миналия век Кристиан Зервос, арт критик и издател от Париж започва да каталогизира творчеството на Пикасо. Начинанието е толкова грандиозно, че отнема четири десетилетия. Резултатът е поредица от 33 албума, озаглавени Pablo Picasso par Christian Zervos, в които са събрани повече от 16 хил. картини и рисунки на гениалния испански художник. Каталогът Зервос не е просто описание на всички известни творби на Пикасо – той е уникален проект, роден от сътрудничеството между художника и издателя Кристиан Зервос.

img-cahiers-dart-_155744133968
Кристиан Зервос и Пабло Пикасо през 50-те.

Каталогът Зервос, както става известно изданието, се превръща в библиографска рядкост веднага след публикуването му през 1978 г. от парижкото издателство Cahiers d’Art. По онова време както Кристиян Зервос, така и Пикасо вече са покойници. Неотдавна

Каталогът Зервос беше преиздаден

и отново е достъпен за колекционерите. Цената му от $20 хил. може и да не е по джоба на повечето почитатели на Пикасо, но той остава може би най-подробният източник на информация за творчеството на испанския художник.

download
Стафан Аренберг с първия брой на възроденото от него легендарно списание Cahiers d’Art.

Новата цена макар и твърде висока, е нищожна в сравнение с тази на антикварните издания на каталога, чиято цена може да надхвърли $200 хил.

Каталогът Зервос трябва да се продава. Това е библията на Пикасо и много полезен наръчник. В момента няма дигитален архив на творчеството на Пикасо, така че всеки, който работи с негови творби се нуждае от Зервос – било то колекционери, по-млади арт дилъри или библиотеки. Старото издание обаче не може да бъде намерено лесно и е толкова скъпо.

Нашето ново издание всъщност не е чак толкова скъпо, като се има предвид, че се състои от 33 тома, които тежат общо 130 кг.”, казва Стафан Аренберг, швейцарски предприемач и колекционер на изкуство, който е основният виновник за повторното публикуване на каталога.

download-1
Марк дьо Фонтбрюн, секретар на Кристиан Зервос пред галерията Cahiers d’Art през 1957 г.

Повторното отпечатване на Каталога Зервос става по чиста случайност. През април 2010 г., докато се разхожда в центъра на Париж, Аренберг вижда надпис Cahiers d’Art. Аренберг е израснал в семейство, в което модерното изкуство е на почит и спира изумен. Това е името на известното френско издателство, издавало едноименното списание за изкуство, което баща му – Теодор Аренберг, известен колекционер на изкуство, купува през 50-те. Аренберг влиза в сградата и

сякаш се пренася в друга епоха

Той попада в офиса на легендарното списание и се запознава с възрастен мъж, който се оказва брат на собственика. Аренберг съвсем спонтанно пита дали издателството се продава и оставя визитната си картичка. Няколко дни по-късно собственикът му се обажда с думите – “Дойдохте в точния момент.”

download-3
Изложба на Пикасо в галерията Cahiers d’Art през 70-те.

Следва подписване на договор за продажбата на Cahiers d’Art и Аренберг става новият му собственик. Освен с правата върху запазената марка Cahiers d’Art, Аренберг се сдобива и с тези върху Каталога Зервос.

“Приятелите ми ме смятаха за луд. Но аз не съм филантроп, а прагматик и разбирам прагматичните бизнес начинания. Каталогът Зервос е изключително ценна придобивка на издателската къща”, казва Аренберг.

download-4
Галерията Cahiers d’Art днес.

Повторното отпечатване на Каталога Зервос е една от първите цели, които Аренберг си поставя, след като придобива правата върху него. За разлика от оригинала, който е изцяло на френски, новото издание е отпечатано и на английски. В него размерите на творбите са дадени както в сантиментри, така и в инчове. Включени са и малък брой

новооткрити творби на Пикасо

– около 30 на брой, чиято автентичност е удостоверена от неговите наследници. В същото време са премахнати седем рисунки, за които отдавна се знае, че не са на знаменития художник.

6_pages-26-_-27-of-volume-15-of-the-zervos-picasso-catalogue-editions-cahiers-dart-1
Страници от Каталога Зервос.

Новата версия на Каталога е почти пълно факсимиле на оригинала, като дори снимките в нея са черно-бели. Когато излиза оригиналният Каталог Зервос, Пикасо настоява на монохромни фотографии. Той смята, че те отразяват много по-вярно дадена творба отколкото една лоша цветна фотография. Английската версия на каталога е отпечатана в 1200 копия, а френската в 300.

Вижте още… непоказвани портрети на гениалния Пабло в Париж

download-2
Списание Cahiers d’Art от 1938 г.

Плановете на Аренберг се простират отвъд повторното издаване на Каталога Зервос. Той също така възражда списанието Cahiers d’Art като отваря наново едноименната галерия на приземния етаж на издателството.

Предприемачът открива втора изложбена площ, точно от другата страна на улицата, в която организира експозиции на автори като Александър Калдер и френския художник и режисьор Филип Парено.

ahrenberg_teto_portrait
Теодор Аренберг

Самият Стефан Аренберг се определя като “умерен библиофил”. Той е роден в Швеция, но израства в Швейцария. През 90-те работи като продуцент на филми в Лос Анджелис и развива телевизионни станции в Източна Европа. Баща му Теодор Аренберг е един от

най-известните швейцарски колекционери

от средата на миналия век и къщата му е сборен пункт за множество художници като Ники дьо Сен Фал, Лучио Фонтана, Пикасо и Кристо. Стефан Аренберг също е колекционер и в сбирката му има произведения на художници, фотографи и архитекти като Ричард Сера, Волфганг Тилманс, Робърт Лонго и Льо Корбюзие.

“Хората казват, че е жалко, че Пикасо никога не е водил дневник. Истината е, че той е водил дневник чрез творбите си и Каталогът Зервос си остава най-добрият дневник на Пикасо”, казва Джон Ричардсън, официалният биограф на художника.

2 КОМЕНТАРА

Отговор