Ботичели: Поет на тревожната красота

0
Венера Ботичели
Сандро Ботичели и неговата раждаща се Венера.

“За някои негови персонажи (на Ботичели – бел.ред.) би могло да се каже, че само преди миг са се събудили и сега се учудват, задето са се оказали в реалния свят. Но от всичко най-много желаят да се върнат в света на сладките сънища”

Аби Варбург (1893) – германски критик

Той създава красиви, замечтани, забулени в лека мъгла и едва доловима тревога образи. Дълго време името му тъне в забрава, но днес заслужено е заел мястото си в съзвездието на големите художници.

Сандро Ботичели
Автопортрет на Сандро Ботичели (детайл от Поклонението на влъхвите).

Алесандро да Мариано ди Вани ди Амедео Филипепи или Сандро Ботичели, наследил прякора Бъчвичката от брат си, е роден на 1 март 1445 г. във Флоренция. Бащата, кожар по професия, изпраща Сандро да учи занаят при един бижутер, уморен от екстравагантния му ум. Според Джорджо Вазари, по това време между живописците и бижутерите съществува толкова тясна връзка, че влизането в работилница на едните означавало пряк достъп до занаята на другите.

Известно време бъдещият художник учи при Фра Филипо Липи и успява да овладее майсторството към изящната линия и цвят. Но Ботичели не поема по пътя на майсторите от втората половина на Куатроченто – Полайоло, Перуджино, Верокио, Гирландайо, прокарали пътя към Зрелия Ренесанс. Той не се стреми да подражава на „природата“, не се отдава на перспективата, на анатомията и пропорциите на човешкото тяло.

Ботичели тръгва по свой път и може би затова не оставя последователи

Една от първите творби, която му носи обществено признание, е алегорията Силата на духа, рисувана по поръчка на Търговския съд във Флоренция.

Но творбата, която привлича вниманието на Медичите, е Поклонението на влъхвите, изписана в капелата на Медичите в църквата Санта Мария Новела. Още тук Ботичели показва афинитета си към сложния свят на човешките преживявания, представяйки ни галерия от човешки образи. Персонажите са реални хора – членове на рода Медичи. Сред тях Козимо (първият от династията), Пиеро (непопулярен син на Козимо), Лоренцо (вероятно най-ярката фигура от династията, наричан още Великолепни), Джулиано (брат на Лоренцо, чието убийство е едно от известните в историята). А също и изявени дейци на изкуството и науката – Полициано (поет, драматург и възпитател на децата на Лоренцо), Пико дела Мирандола (философ),  Филипо Строци и др.

Поклонението на влъхвите Ботичели
Поклонението на влъхвите.

Лицата на мъжете са предадени майсторски, личи “остротата на характерите – нервни и иронични, ласкателни и отнесени” (според Роберто Лонги). В десния ъгъл вниманието ни привлича едра фигура, загърната в жълта роба, с гъста рижава коса, месесто лице и устни, с пронизващ поглед.

Това е самият автор

„За него казвали, че е тромав, импулсивен, непостоянен, ексцентричен. Но всъщност е погълнат от своето изкуство“.

Това казва Пол Статърн в книгата си Медичите. Кръстниците на Ренесанса. И обяснява, че между Лоренцо де Медичи, наречен Великолепния и Ботичели съществувала взаимна симпатия и владетелят му намирал постоянно поръчки в едни от най-заможните фамилии на града – Содерини, Торнабуони, Веспучи.

През 1478 г. започва най-щастливият период в живота на художника. По поръчка на братовчеда на Великолепни – Лоренцо ди Пиерфранческо де Медичи, Ботичели създава едни от най-прекрасните си творби. Типично за философията на времето е свързването на античните сюжети с християнството.

Пролет (Примавера) е едно от тези сякаш неземни произведения

Пролет Ботичели
Пролет на Ботичели.

Художникът ни отвежда във вълшебна гора, обитавана от герои от античните митове. Годишните времена са объркани, времето сякаш е спряло, запечатвайки вечната красота на поезията, любовта и хармонията. В центъра на цъфналата поляна стои Венера, благопристойно облечена, вдигнала ръка с жест на Богородица. Съвременниците на Ботичели са намирали сходство между тази пролетна Венера и Мария, майката на Иисус.

Сцената вдясно илюстрира история, разказана от Овидий в Метаморфози. Богът на вятъра Зефир обикнал нимфата Хлорис, а след сватбата я превърнал в богинята на пролетта Флора, като ѝ дал вълшебна власт над цветята. Коментаторите на Пролет откриват в образите на Венера и Флора прилика със Симонета Веспучи, любимата на Джулиано Медичи. По това време тя е определяна като най-красивата жена във Флоренция. Вероятно самият Ботичели е изпитвал чувства към нея, защото миловидното ѝ лице ни гледа от повечето му творби.

Пролет прилича на пъстър гоблен и въпреки че темата е празнична, се усеща една дълбока меланхолия. Всъщност Симонета умира година по-рано от туберколоза. Синята прегръдка на Западния вятър, стреснатият, извърнат поглед, цветята, сипещи се от устата на Флора имат мрачна символика. В другия край на картината е вестителят на боговете Меркурий (разпознаваме Джулиано Медичи), който с жезъла си разгонва облаците. Трите Грации, символ на вечна младост и красота, поразяват с изящните си тела,

крехки и дълбоко човешки

Ботичели
Фреска от Ботичели в Сикстинската капела.

През 1481 г., по препоръка на Лоренцо Великолепни, Ботичели заминава за Рим. Там рисува фрески по библейски сюжети в новопостроената Сикстинска капела. В тях отново срещаме меланхолията. По това време в Рим тече трескаво строителство, постоянно от земята се изкопават антични фигури – голи, без свян, завладяващи.

В съзнанието на Ботичели се ражда една нова Венера, различна от пролетната. Не по-малко идеална, излизаща от морето. 10 години разделят Пролет от Раждането на Венера. Последната е вдъхновена от стих на Полициано от Строфи към турнира:

“Девойка божествено красива
полюшва се изправила се върху мида,
гонена към брега от сладострастния Зефир
и небесата се любуват на това”.

Ботичели Раждането на Венера
Раждането на Венера.

Легендарната красота на Симонета и тук се превръща в духовен символ на платоническата любов, създала света. Художникът ни представя не толкова раждането на богинята, а стъпването ѝ на брега. Една от Грациите я посреща с червена наметка, за да загърне прекрасното голо тяло. Тежко падащите коси са събрани в стегната прическа и само отделни кичури се разпиляват свободно на вятъра. Издаденият напред крак не създава впечатление за център на тежестта, а по-скоро за ритъм.

Венера не стои, а сякаш се носи

Марсилио Фичино разглежда мита за Венера като олицетворение на душата, която благодарение на божественото начало създава красота. За пореден път богинята ни гледа с лицето на Симонета. Тази красота и любов виждаме и във Венера и Марс. Любовта води до съгласието на противоположностите, чиста, създаваща атмосфера на покой, който дори малките сатири – въплъщение на похот и разврат, не могат да нарушат.

Ботичели Венера и Марс
Венера и Марс от Сандро Ботичели

Прекрасните лица на героите на Ботичели изразяват гама от чувства, но общо за всички е смътното безпокойство. Мария, наведена над младенеца сякаш ще заплаче. Венера се появява от мидата като перла, но с тревожен поглед. Според специалистите, по своя психологизъм картините на Ботичели почти нямат равни в изкуството на Ренесанса.

Сандро Ботичели умира на 17 май 1510 г. Не се жени до края на живота си. Неговата голяма, но скрита любов към Симонета Веспучи, е изпълнила творчеството му, без да има надежда за взаимност. Младата красавица е била ухажвана не само от Джулиано, но и от много други гран синьори. А той, Сандро, е плебей. Последното му желание е да бъде погребан в краката ѝ. Дали това е така не знаем със сигурност, но  знаем поне, че художникът на тревожната красота е погребан в църквата Онисанти във Флоренция, където почива и Симонета.


Вижте още историята на Бернини – магьосникът на бароковия Рим

 

Отговор