Хората зад маските, които правят Сурва възможна

Сурва
СУРВА Е!

В последните дни от януари Перник не е това, което е. Из централните му части бродят страховити древни създания от кожи, рога и пера. Страховито е, някак магическо, тайнствено, зрелищно и древно. Сурва е.

Като във филм се мяркат лица, намазани със сажди. Пушат огньове, вият се хора, обикалят “мечки”, водени от мечкари и каруци, теглени от магарета. Пъплят кокошки и гъски. Стотици мъже, жени и деца, независимо от студа, пресъздават сцени в народни носии. И всичко това е огласяно от тътена и грохота на десетки хиляди звънци, всички в един ритъм. Ръководени от свирките на болюкбашиите – “диригенти” в граовските “филхармонии”.

Сурва
Подобно “създание” на градския площад е обичайно явление в дните на Сурва

Фестивалът Сурва

Обичаят Сурва наистина е сред най-древните, съхранени до наши дни не само в България, но и на Балканския полуостров. Той не само не отмира, а се е превърнал в Международен фестивал на маскарадните игри, мащабите на който растат с всяка изминала година. От първото му издание до днес броят на участниците се е увеличил от 800 на 6 хил. души.

Възрастовата граница се е снижила и сред сурвакарите вече има и деца. Затова и заслужено от няколко години Перник е европейска фестивална столица, а обичаят е включен в списъка на ЮНЕСКО за нематериално културно наследство на човечеството.

Хората зад маските

Сурва
Част от сцена, представена на фестивала от някоя от многобройните групи

Кои са хората зад маските, които правят Сурва възможна? Това са възрастни мъже от околните села, техните синове, а от неотдавна дъщери, внуци, че и правнуци, които всяка година прекарват месеци в трескава подготовка за това събитие. Други са като Камен, с когото разговаряме днес. Млади и съвременни хора, които не са потомствени сурвакари. Те, по един или друг повод, са влезли в съприкосновение с тази традиция и дават всичко от себе си, за да я запазят, че и предадат.

Камен Сурва
Камен

Като Камен

Завършил Ландшафтна архитектура, работи като скулптор, поправя коли, занимава се с приложно изкуство, интересува се от история, играе хоро, понастоящем изучава иконопис. Освен народна музика, слуша Nightwish, Rammstein, Gipsy Kings, Boni M, ЛЮБЭ, чешка и словашка музика. Звучи хаотично, но когато човек си подреди пъзела, всичко си отива на мястото. Защото, за

да си сурвакар

се иска и жизненост, и одухотвореност, пъргавост, сръчност, творчески дух и добро настроение. От Камен ще разберем повече за Сурва и защо все повече млади хора от региона биват въвлечени в това тайнство.

Обичаят Сурва

Камен ни разказва, че обичаят е от незапомнени времена. Някъде от времето на траките, чиито нрави и традиции са асимилирани от славяните, заселили се впоследствие по тези земи. С него сурвакарите изпращат зимата и приветстват пролетта. Същинската Сурва е по селата. Това се случва в нощта на 13-ти и на 14-ти януари (Нова година по стар стил). Тогава на площада се пали обреден огън и сурвакарите скачат край него, за да прогонят злото.

На следващия ден

обикалят къщите за здраве и берекет. По-голямата част от тях са “звънчари”, които дрънкат около къщата, а другата част – “селото” влизат в дома, където пресъздават ритуала “сватба”. Задължителни персонажи в сватбата са булката (играе се от мъж), младоженецът, попът, мечката и мечкарят. Домакините ги нагостяват с пача, вариво, баница, погача, вино и греяна ракия. Всяка група си има болюкбашия. Той е водачът на групата, облечен в костюм на войвода. Негова е ролята да организира всичко и да следи да няма пропусната къща.

Сурва
Сурва на площада в Пернишкия квартал Църква

Квартал Църква – новаторство в традицията

Болюкбашия е и Камен. Неговата група представя квартал Църква и е първата “градска” сурвакарска група в региона. До този момент всички представители са от селата. За първи път и вместо “сватба”, те правят възстановка на друг старинен ритуал – “сгледа”. При сгледата също се влиза в къщата на домакина. Поводът е младежът, който си е харесал мома от тази къща, да види що за домакиня е бъдещата му избраница. Там той може да свали маската си и да прецени дали девойката шета добре, дали слуша майка си и баща си – качества, ценени по онова време. После пийват по чашка и ако я хареса, след това ще я поиска.

сурва
Камен и Пламен – болюкбашиите на сурвакарската група от квартал Църква.

Като за първа година Камен не е очаквал голям интерес от хората в квартала, но в последствие групата им наброява към седемдесет човека – все градски сурвакари. “Доколкото Църква е част от града.” добавя Камен през смях – шега, която само жителите на въпросния квартал могат да схванат. Възстановката на сгледата се представя от сдружение за народни танци Нартан. Те са т.нар. “село”, а останалите са “звънчари”. В състава има и над двайсет деца.

Сурва в Църква
Част от сурвакарската група на квартал Църква.

Децата и Сурва

Камен казва, че чрез Сурва иска да заплени децата по традициите и обичаите. Затова е направил четириметрова сурвачка. Затова и им помага в изработването на костюмите и маските. И ги включва във възстановки на обичаи. Защото децата първо виждат, пипват, участват в нещо и тогава започват да проявяват любопитство към него и да искат да разберат още и още.

Нартан
Децата от танцовата школа на Нартан.

“Защо ми е такава маската?”, питат и така узнават за културата и бита чрез шевици, орнаменти и символи. “Който каквото ще да казва за съвременните деца, те са умни, любопитни и разбрани”, категоричен е Камен. “С тях се работи лесно. Покрай подготовката за Сурва, те не само опознават обичаите, но и се научават на труд, на общност, на отговорност.”

На едно от по-големите деца Камен е дал задачата да събира парите, които домакините им дават. Други е изпратил като представители на групата на семинар, посветен на Сурва. Всички са взели участие в

благотворителен концерт

в помощ на болно дете, на което също са направили маска. По-големите помагат на по-малките в изработването на маските. Помагат на по-бедните. Със събраните средства тази година ще купят тъпан на младия си тъпанджия – талант, който съвсем случайно е открит точно на тази Сурва. Имат и гайдар. И най-вече имат ентусиазъм, енергия и любов към традицията. И като за капак са млади.

Сурва
Тъпанджията на групата.

Вижте и още по темата за българските празници


Фолклорът – любов от пръв поглед

Гледам Камен как разпалено ми обяснява за съхранението и разпространението на традициите и се чудя дали е онзи същият, който преди няколко години имаше общо с традициите колкото квантовата физика с плетенето на чорапи. И с нескрито изумление го питам как изобщо му “щукна” тая мисъл да се занимава с подобни дейности. “Всичко тръгна от хорото“, казва той.

Когато за първи път попаднал на репетиция на танцов състав “нещо му трепнало отвътре”. За няма и две години се усъвършенствал и тръгнал по участия. Танцувал е в Български ритми, Приятели чрез танци и Нартан. Оттогава започнал да се интересува от фолклор във всичките му форми. А също и от българската история, да разучава местни хора буквално “по книга” (Крепи се, буцо – Л. Иванчев). Участвал на Сурва в групите на различни села. Заедно с хората от Сдружение Нартан се опитват да предадат всичко това на малките. За Нартан той казва, че са истински пазители на традициите. Хора от различни възрасти и професионални поприща – лекар, учител счетоводител, тенекиджия, обединени от любовта към фолклора.

Ние даваме началото, после те (малките) ще го продължат и така традициите тук няма да бъдат забравени отново.

Нартан
Танцьорите и пазители на традицията от Нартан.

Работилница-мечта

Камен си мечтае да създаде работилница, където децата да бъдат обучавани и подпомагани в изработването на различни предмети от традиционния бит на българина, да правят възстановки на обичаи, да разучават хора. Още не е измислил как ще стане, но не се съмнявам, че ще я направи и му стискам палци.

Маска Сурва
Маска, изработена от Камен

Сурва е свързващото звено между съвременните традиции и езическата обредност. Затова причините да я харесвам са най-малко две – от патриотично чувство и заради т. нар. колективно несъзнавано. Харесвам я и защото е любопитна и защото е

зрелище за сетивата

Може би заради това завладява и участници и зрители. Които са от всички региони на България, че и от Европа, Азия и Африка. Така че, ако се чудите какво да правите в дните между 27 и 29 януари, наминете до Перник, централната част на града, за да видите, чуете и усетите от магията на Сурва. Няма да съжалявате. Групата на Камен и квартал Църква ще е в събота от 10:30 ч.

Цялата програма на фестивала вижте тук: http://www.surva.org/programa.php

Отговор