Хундертвасер: Творецът, възпял Свещеното лайно

0
Фриденсрайх Хундертвасер
Хундертвасер, седнал на изобретена от него хумусна тоалетна (в средата) и две негови произведения - кулата в комплекс в Абенсберг, Бавария (вляво) и интериорът на обществената тоалетна в Кауакауа, Нова Зеландия.

Този човек е истински чешит. Познат с име, което не е рожденото му. Но смятан за един от най-забележителните творци на Австрия. През 1957 г. Пиер Рестани пише за Хундертвасер: “Той е любопитен случай на идиопатия. Това е болестта на един изключителен талант, твърде бързо намерил почва във формалните елементи на език едновременно декоративен, експресионистичен, автосимволен”.

Хундертвасер
Детска градина във Франкфурт, проектирана от Хундертвасер.

Прочутият като Хундертвасер художник и архитект се ражда на 15 декември 1928 г. във Виена с името Фридрих Стовасер. Майка му е еврейка, а баща му – ариец. Бащата умира, когато малкият е едва на 1 годинка и Фридрих израства изцяло под грижите на майка си. Кръстен в католическата вяра, като младеж става член на Хитлерюгенд. Вероятно това е причината майката и синът да избегнат съдбата на милиони други евреи по време на Холокоста. Но

всичките му роднини по майчина линия са избити от нацистите

Самотното му детство слага отпечатък върху мисленето и отношението на Фридрих към света. Той споделя, че се чувствал отговорен пред другите да им покаже, че може да мисли, да действа, да бъде по-добър. Важно за него става търсенето на собствена индивидуалност. Противно на съветите на майка си Елза Стовасер:

“Ако искаш да живееш спокойно, остани анонимен.”

Фриденсрайх Хундертвасер
Хундертвасер в Хановер през 1965 г. By H. Grote – Own work, CC BY-SA 2.5, Link

Синът избира другия път – на провокацията, на скандалното, на новото и различното. Целият му живот и творчество го показват.

В този текст ще се спрем само на няколко елемента от изключително нестандартното мислене (и действие) на Хундертвасер. В отделна история на страниците на Lifebites.bg ще разкажем повече за някои от произведенията, в които тези идеи се виждат най-ярко въплътени.

ИМЕТО ХУНДЕРТВАСЕР

Както вече споменахме, рожденото му име е Фридрих Стовасер. През 1949 г., под влияние на приятеля си художника Рене Бро, Фридрих приема фамилията Хундертвасер. През 1961 г. в Япония променя и първото си име – от Фридрих на Фридрайх (райх – царство, бел.ред.).

В края на 60-те години купува платноходка от Сицилия, която нарича Регентаг (дъждовен ден) и я откарва във Венеция. Прекарва там близо 4 години и въпреки че има хубава къща, живее в градинска постройка, а често пътешества и рисува на платноходката си. Тук името му отново търпи трансформация: Фриденсрайх (царство на свободата) Хундертвасер (100 води) Регентаг (дъждовен ден).

Хундертвасер
Част от фасадата на Горската спирала в Дармщат.

По-късно добавя към него Дункелбунт (мрачни, тъжни цветове). И така, последно е известен като Фриденсрайх Регентаг Дункелбунт Хундертвасер.

ИДЕИТЕ И НЕСТАНДАРТНОТО ИМ ПРЕДСТАВЯНЕ

Хундертвасер учи само три месеца във Виенската академия за изящни изкуства, но се интересува от ар нуво и абстрактен експресионизъм. Последовател на Салвадор Дали и неговия сюрреализъм и абстракционизъм. Увлечен е от теорията на трансавтоматизма, според която природната енергия е блокирана от цивилизацията и трябва да се освободи.

Бунтар по природа, за представянето на идеите си използва различни форми-речи, пърформанси, публични кампании. Понякога изявите му граничат с хулиганство. Когато изнася речта си за рационализма в архитектурата (през 1967 г. в галерия Хартман в Мюнхен) се съблича гол, заедно с двете си асистентки. Със същото изпълнение изумява и почитателите си във Виена през 1968 г., а когато защитава проект за къща, прави мъжки стриптийз пред кмета на Виена.

Хундертвасер е човек на движението

Фриденсрайх Хундертвасер
Кулата в пивоварния комплекс в Абенсберг, Бавария.

Пътува много и навсякъде оставя своите знаци. Страстен еколог и природозащитник, той обвързва идеите за връщане към природата с архитектурата. На 4 юли 1958 г. в Секау (Австрия) чете своя Манифест на плесента срещу рационализма в архитектурата. В него отхвърля правата линия и смята, че архитектурата трябва да се обнови чрез разлагане на рационалното. Съвършенството е в спиралата и кривите линии. Това вече сме го виждали при друг велик архитект – Антони Гауди, който казва, че “правата линия принадлежи на хората, а кривата на Бога“.

В манифеста Твоето право на прозорец – твоето задължение към едно дърво от 1972 г. Хундертвасер защитава тезата, че отношението човек-дърво трябва да придобие творчески измерения. През 1973 г. на Триеналето в Милано засажда 12 дървета на прозорците на една от най-изисканите фасади на ул. Манцони. Там, където бетонът и асфалтът пречат на водата да прониква, дърветата-наематели помагат, като осигуряват зеленина на сградата. Те пречистват въздуха и водата и така плащат наема си.

Като продължение на идеята за връзката социална среда-природа идва заключението за биологичния цикъл на природата. През 1975 г. представя в Мюнхен хумусните тоалетни, а през 1979 г. в Пфефикон (Швейцария) –

Манифеста за Свещеното лайно:

“Лайното се превръща в земя, която се слага на покрива, израства като ливада, гора, градина – лайното става злато. Цикълът е затворен, няма повече боклуци.“

Хомо сапиенс – хумус – хуманност. Тези три съдбоносни думи определят съдбата на човека в доближаването му до природата.

“Онзи, който използва хумусни тоалетни, не се страхува от смъртта, защото нашите лайна правят възкресението ни възможно. Уханието на хумус е уханието на Бога.“

След 1975 г. Хундертвасер е обсебен от идеята за хумусна тоалетна

и пречистване на водата с помощта на растенията. Разработва своя собствена такава и я инсталира в абсолютно всичките си жилища. Тя не мирише, не привлича насекоми, стига да се ползва съгласно предписанията. Не е нужен отходен канал, нито пускане на вода за отмиване на отпадъците, не се ползва електричество, нито химикали, не е необходима и вентилация.

Хундертвасер
Последният проект на Хундертвасер – обществената тоалетна в Кауакауа, Нова Зеландия. Photo by snigl3t on Foter.com / CC BY

И сякаш неслучайно последният проект, който успява да реализира, е посветен именно на тази свещено-отпадна тема. През втората половина на живота си творецът живее основно в Нова Зеландия и там, в град Кауакауа проектира единствената си творба, реализирана в Южното полукълбо и по същество последната в живота си. Тя е… обществена тоалетна.

Стилът ѝ е изключително характерен за проектите на Хундертвасер – с вълнообразни линии, различни по форма керамични плочки, цветно стъкло, интегрирани малки скулптури и т.н. За построяването на тези тоалетни са използвани рециклирани материали. А всяко парченце пръст, отнето от земята заради построяването на сградата, е върнато обратно на покрива ѝ. Тоалетната заработва през 1999 г., година преди смъртта на създателя си.

Фриденсрайх Хундертвасер
Цветен витраж на Фриденсрайх Хундертвасер.

В художествените творби на Хундертвасер често срещаме и станалата емблематична за него спирала. Тя изразява виждането му за отношенията човек – външна среда. Изградени от взаимнопроникващи равнища на съзнанието, тези взаимоотношения са насочени към ядрото на личността. Това, което изразява човека, са неговите

кожи – нивата на съзнанието ни

С времето спиралата се развива – битието поражда нови въпроси, които искат нови отговори и пораждат нови ангажименти. Кожите съответно се увеличават. Първата е епидермисът, естествената голота. Всяка следваща кожа внася допълнение към личността.

Хундертвасер определя дрехите като втора кожа. Противник на симетрията, еднаквостта и тиранията на модата, той захвърля костюма и вратовръзката и създава свой стил – израз на неговата индивидуалност. Базиран е на схващането, че унификацията, която налага модата, отнема шанса да бъдеш уникален. Супербохемът осъзнава, че дрехите служат като социален паспорт. Винаги носи два различни чорапа, предпочита раирани платове, никога не си глади дрехите.

Хундертвасерхаус
Хундертвасерхаус – една от най-посещаваните сгради в австрийската столица Виена. Обществени жилища, чиито обитатели не са най-щастливи от непрестанния поток на туристи.

В днешно време втората кожа става отличителен знак на четвъртата (социалната среда и идентичността) – хипита, скинхедс, травестити с външния си вид изразяват своята индивидуалност. Това е валидно и за групите. Втората кожа на една нация е нейният флаг.

Домът и правото да живеем в жилища по наш вкус, които носят нашия почерк е третата кожа на човека. И във връзка с това той обявява война на рационалността в архитектурата. И както вече споменахме, Хундертвасер се отрича от правата линия.

Четвъртата кожа според Хундертвасер са съответно социалната среда и идентичността на личността. А Земята, на която всички сме приютени, е петата кожа, според неговите виждания.


дреболийки
Изненадващи идеи за подаръци. Кликнете върху снимката, за да видите как да се сдобиете с тях.

Още за Хундертвасер и най-прочутите му творби можете да прочетете в продължението на този текст – Фриденсрайх Хундертвасер: Злото идва от хората


Вижте и историята на друг велик австрийски евреин, преживял ада на цели 4 концлагера – Виктор Франкъл

Отговор