Нина Ричи: Неизбежният успех на една новаторка

1
Нина Ричи
Талантлива модна дизайнерка, новаторка, име на парфюм - Нина Ричи.

Днес жените са достойна конкуренция на мъжете в бизнеса. Все по-често заемат високи постове, управляват компании и цели държави. Но в недалечното минало да си жена съвсем не означавало, че ти се очертава бляскава кариера. По-скоро въпросът бил кога ще се омъжиш и колко деца ще имаш. Правата на жените били съвсем ограничени, а гласът им не се чувал. Но във всяка епоха има хора, които умеят да трошат стереотипите, дори и да са ги изживели преди това. Тя била такава. Казва се Нина Ричи. И да, това е име на парфюм, но зад него се крие вълнуващата история на една изумителна жена.

Нейният път започва в Торино, минава през Флоренция и Монте Карло и спира в Париж. Но препятствията за това пътешествие са тежки. Родена като Мария Аделаида Ниели на 14 януари 1883 г. в Торино, Италия. Нина бил детският прякор, който повече ѝ пасвал. Когато е малка, семейството се мести във Флоренция и Монте Карло заради работата на бащата, но твърде скоро той напуска този свят и оставя жена си без никакви средства.

Нина Ричи
Мария Аделаида Ниели, прочула се като Нина Ричи.

Малката Мария трябва много бързо да порасне

Още на 12 заминава за Париж, където започва работа като шивачка и сменя няколко ателиета. Оказва се, че това ѝ се отдава с лекота и модата я печели в редиците си. Когато е на 18 среща младеж, в когото се влюбва. Луиджи Ричи е композитор, син на бижутер и успява лесно да спечели сърцето на работливото момиче. Бързо сключват брак, а няколко години по-късно се ражда синът им Робер.

Като еманципирана жена Нина скоро пожелава да се върне на работа. Натрупаният опит ѝ осигурил длъжността на моделиер в модна къща Raffin. Но за нещастие било ѝ съдено да повтори съдбата на майка си и само 27-годишна Нина Ричи овдовява. Оттам насетне трябва да работи не само за каприз, а за да оцелява.

С много труд Нина се утвърждава в модната къща и печели уважението на работодателите си. Дотам, че през 1908 г. става главен дизайнер, а по-късно и партньор. Госпожа Ричи прекарва 24 години в Raffin. След смъртта на собственика тя обмисля заслужено да се пенсионира. Но плановете на живота са други. Макар вече на 49 г.,

Нина Ричи започва смело личното си издигане

Главен двигател за това е порасналият ѝ син Робер. Неговият бизнес нюх, съчетан с таланта на майка му, много скоро постигат успех. Началото обаче изглежда немислимо. Годината е 1932-ра, светът се намира в икономическа криза. Тъкмо приключила една жестока война, друга се задава на прага. Но въпреки това семейството рискува и печели, като създава Модна къща Нина Ричи.

За разлика от своите съвременници, Нина има опит и репутация, които бързо завеждат клиенти на прага ѝ. Малкото ателие постепенно става голямо и впоследствие прераства в няколко сгради.

Нина Ричи
Нина Ричи. Снимка: The Red List

Но още нещо предопределя успеха ѝ. Нина е новаторка, която първа започва да пуска междинни колекции, освен сезонните. Тя не се срамува ни най-малко да облича жени от средната класа. Използва качествени материи и залага на елегантност, лекота и фееричност. Цените ѝ са много по-достъпни спрямо другите дизайнери, занимаващи се само с висша мода. Не се страхува да експериментира и освен дрехи, скоро започва да прави и аксесоари.

И вместо Втората световна война да я смачка, тя дори не се задъхва за разлика от други. Защото не дели хората на бедни и богати. Именно компания Ричи е тази, която след края на войната повежда напред и нагоре останалите дизайнери. За да върнат клиентите в магазините, те организират изложба в Лувъра. В нея се включват 40 парижки дизайнери. Тази формация обикаля половин Европа и стига чак до САЩ.

Успешните колекции се нижат една след друга

Следващата голяма крачка за бизнеса са парфюмите. Робер създава първия си парфюм Coeur-Joie с огромно желание. Като далновиден бизнесмен, той се доверява на художник за изработката на флакона, който бил кристален и сам по себе си малко бижу. Всичко след това е история, както гласи популярната фраза.

Робер Нина Ричи
Робер Ричи през 1966 г. By Eric Koch / Anefo – Nationaal Archief, CC BY-SA 3.0, Link

Следва втори парфюм, трети и всеки един е произведение на изкуството. Буквално. Всичко за жената и нейното щастие. Тази формула осигурява хиляди клиентки от целия свят. Робер обаче иска неговите работнички също да са доволни и затова се старае да им осигурява много по-добри условия от всички останали.

Отгледан от работеща жена, той знае какви са жертвите, които се правят от всяка от служителките му. Залага на отлично осветление и отопление, дори участва в изграждането на парк за отдих около създадената фабрика. А резултатът на служителките му е цели 100 хил. бутилирани парфюма на ден.

Майка и син създават един от най-успешните тандеми за всички времена. А Нина Ричи доказва, че жената не трябва да се подценява само заради пола ѝ, без значение от епохата. Тя управлява още дълги години семейния бизнес, доверявайки се на млади дизайнери и на безпогрешната си преценка. На 87 г. Нина умира, но оставя силен завет на света, чийто отпечатък е все така силен и днес.


Вижте още… коя е най-добрата дреха за жената според Ив Сен Лоран