Около личността на Боян Мага витаят множество легенди, но има и доказателства, че той е бил реално съществуваща историческа фигура.
Боян Мага е третият син на цар Симеон Велики (от втория му брак) и е роден във Велики Преслав около 910 година. По примера на славния си баща, той завършва Магнаурската школа, където тогава се преподавали т.нар. магически науки. В нея учи и византийският престолонаследник Константин VII Багренородни, а техен учител е Николай Мистик. В тази школа не всеки е можел да постъпи. Изисквало се да си или от царски произход, или от аристокрацията, приближена до двора.
В нея било съсредоточено езотеричното знание от всички краища на света. Християнското име на Боян Мага е Вениамин, но той самият отстъпва от християнските догми и се обръща към езотериката. Още с раждането и кръщението му изплува първата мистерия около личността му. Името Вениамин е име на вълк според библейските писания и сякаш баща му Симеон е имал промисъл за бъдещето на най-малкия си син. Приживе
Боян Мага става основател на Богомилството
и ревностен защитник на вярванията на Ранното християнство. В края на земния си път Боян Магесник, както още го наричат, става жертва на поръчково убийство и загива някъде към 970 година.
Кой е Боян Мага?
Той е чудноват човек. Изучава древните български традиции, познания и ритуали. Държи се и се облича като истински магьосник. Като човек, който не принадлежи на тежките християнски повели и канони. Често се облича в различни животински кожи и видът му наподобява този на кукерите. Той се въплъщава в ролята на животни и търси непрекъснато връзката с природата и всичко съществуващо в нея. Византийските писари го описват като човек, който умее да се превръща във вълк, и който владее чудодейни сили. Други писания отбелязват, че третият син на Симеон умело се превръщал във вълк, орел, и всякакви други животни, чиито кожи обличал. Вълкът е древен символ. Той е считан за знак на пречистващата сила. На това, което превръща злото в добро. Това е и една от мистичните сили, които владеел българският принц.
Последователите на Богомилското учение били преследвани и горени на клади.
Николай Райнов, Петър Димков и много други автори и писмени източници твърдят, че Боян (Баян) Мага е същинският основоположник на Богомилството. Според изследователите своето висше посвещение той получава в Сирия, която по онова време е центърът на езотериката, отговарящ за духовността на цяла Европа. Там са се намирали така наречените пазители на Истината и Светлината. Боян Мага се завръща от едно от посещенията си там с изумруден пръстен, който е символ на въведените в дълбоко просвещение за мистиката на живота, Бога, Вселената и управляването на енергиите. Става официално колобър – висш посветен. Всъщност това е и моментът, в който Мага променя името си от Вениамин на Боян или по-точно Баян.
Боян Магесник, освен магически сили, имал и призвание да лекува хората от всякакви болести, включително по време на тежката епидемия, която върлувала по онова време. Той познавал силите на всички растения и билки и ги прилагал на нуждаещите се.
Митичните истории за него разказват
че с времето той се оттеглил да живее в пещера, за която има много догадки къде точно се намира, и се отдръпнал доброволно от светския живот. Някои източници твърдят, че бил отвлечен от Самодива и живеел в неин плен. Преданието разказва още, че в Княза-магьосник била съхранена цялата традиция и памет на страната и народа ни и в него се бил вселил Духът-пазител на България. Казва се още, че Боян Мага умеел да общува с всички животни – „говорел техния език“ и че можел да се телепортира в различни точки на пространството – „от единия край на България до другия“. Той владеел природните стихии, пишат някои източници, и умеел да трансформира материята.
Името Маг обаче не се отнася до магическите способности, които имал Боян, а идва от корена на думата, значеща Мъдрец. Тоест името му буквално означава Боян Мъдреца. Интересен факт е, че когато му предлагат да се възкачи на царския престол и да управлява страната ни, той категорично отказва. Българският Маг казва:
„Аз не съм точно от този свят, за да бъда негов управител“.
Боян Мага бил необикновен човек, с необикновени способности.
Георги Сава Раковски определя Боян Мага като вожд на народната войска, какъвто той в действителност бил при едно от нападенията на Византия, и дори е създадена песен в негова чест. „Боенец“ – буйно, народно хоро, също се свързва с името и почитането на Боян Магесник.
На 13 април 928 г. в подземията на църквата Света Параскева в Преслав се провежда тайна среща, на която присъстват Боян Мага и едноименният поп Богомил. Тази дата се счита за
рождена дата на Богомилското учение
което тръгва от нашата страна и се разпростира из цяла Европа и останалия свят. На срещата Боян Мага посвещава 21 от своите бъдещи апостоли и ревностни посланици и защитници на Богомилството. То не е някакво ново, измислено от Мага учение, а е връщане към древните окултни вярвания и традиции. Към Ранното християнство и неговите повели.
Една от фрапиращите разлики в Ранното християнство и християнството, налагано от византийците, е фактът, че във второто (за разлика от първото) не се говори за карма и прераждания. Не се говори за безсмъртието на човешката душа. Боян Магесник и неговите последователи говорели открито за това и така (а и заради други свои вярвания) влезли в грандиозен конфликт с църковните настоятелства и техните служители. За библия на богомилите се счита Тайната книга на Йоан. В нея е описано общението между Йоан Богослов и Исус Христос. Техните разговори очи в очи.
Преданията говорят, че
Боян Мага можел да борави умело с божествената енергия
която преминавала през самия него. Че бил толкова чиста душа, че буквално извисявал същността си до полето на божествената честота. Това е и главната цел на богомилите. Да се пречистят и да се върнат към божественото. Основният постулат на богомилското движение е:
„Свобода, равенство, братство чрез Любовта“.
Много пъти Боян Мага гостува във византийския двор, отивайки при своя стар познайник Константин VII Багренородни, който впоследствие също става богомил. Така поддръжниците на учението намират закрила в самия император на Византия, като това силно засяга безопасността им и донякъде потушава гоненията им на територията на страната.
По думите на българския езотерик и автор на книги Дамян Попхристов, душата на Боян Мага, както и тези на учениците му, отново са се върнали на Земята и вече бродят сред нас.
Тези бебета са като излезли от друга епоха. Или най-малкото от хитовия сериал Имението Даунтън. "Аранжировката" и снимките им са дело на българката Нели...
Жорж Папазов оправдава библейската истина, че никой не е пророк в собствената си страна. Почитан в чужбина като един от най-добрите художници на своето...
Питали ли сте се някога каква е храната на българите по света? Как сънародниците ни променят хранителните си навици, какво ново добавят към традиционното...
Като разноцветни листа, разнесени навред от есенния вятър, късчета от България са разпилени из всички континенти. Имена на населени места, реки и планини ни...