Швейцарски кантон забрани носенето на бурка

След като аплпийската държава стана първата страна в света, забранила издигането на минарета към джамиите, тези дни един от кантоните й въведе закон, според който носенето на бурка ще се глобява с около 9 хил. евро

0
  • Първото швейцарско минаре е построено през 1963 г. само за десет месеца. Височината му е 18 метра, намира се в най-големия град Цюрих. За построяването му не е имало възражения от страна на местните жители, на церемонията по официалното откриване на джамията присъства кметът на града.

При изграждането на второто минаре в кантон Женева, вече се появяват възражения от страна на местните хора. Въпреки всичко, то е издигнато на височина 22 метра, а негов архитект е швейцарец от турски произход. На официалното откриване на джамията на 1 юни 1978 г. присъстват тогавашният президент на страната и кралят на Саудитска Арабия.

Третото минаре се строи чак през 2005 г. в индустриалната зона на Винтертур, един от големите градове в страната, недалеч от Цюрих. В този случай вече неодобрението от страна на хората е голямо. И въпреки всичко няма законови пречки и то е построено.

Най-сериозна съпротива е оказана при построяването на последното четвърто минаре в района на Олтен

Минарето е изработено в Турция и в началото на 2009 г. е поставено върху покрива на джамията. На официалното откриване не присъстват бележити политически фигури – политическият елит ясно се дистанцира.

Виждате каква забележителна промяна претърпява мисленето на швейцарците само за около 50 години, за да се стигне до там да забранят строежа на характерния архитектурен белег за ислямските храмове.

В същото време, на последователите на Мохамед не се отрича правото на вероизповедание. В Швейцария това са около 5% от населението на страната или около 400 000 души. Голяма част от тях са от турски, албански и босненски произход. Молитвените им домове много често се поместват в сградите на ислямски центрове и сдружения.

Стига се дори до там джамиите да делят пространство в една и съща сграда със сдружения, които вероятно влизат в противоречие на техните разбирания. Като джамията в Базел, която се намира в същата сграда с един от клубовете за гуга музика. Гуга оркестрите са духови, много шумни както като музика, така и като поведение и свирят съвременни шлагери, обикновено рокаджийски.

КОЙ Е ЧУЖДЕНЕЦ?

DSC01691Ето какви са личните ми наблюдения в това отношение.

Когато се преместихме в Швейцария, бяхме сърдечно посрещнати от хората в комплекса, където живеем, повечето от които швейцарци. Бяха сърдечни, но и искаха да знаят повече за нас. Разпитваха за всичко – за езика, религията ни, политическата обстановка в България и т. н.

Впоследствие се убедих, че няма детайл, който да им убягва. Ако видят непознат човек в гаража, без да се замислят го питат кой е и какво търси там. Знаят кой колко време прекарва в дома си и как поддържа колата си. А това са от нещата, за които не питат – само наблюдават.

Неслучайно други чужденци наричат швейцарците „доносници“

И ето, че не след дълго, чухме изречението – „Вие за нас не сте точно чужденци“. Моля? Как така? Какви сме тогава?

И получихме обяснението, че за много от тях думата чужденец има по-скоро негативна конотация, отколкото да пояснява, че човекът не е местен. Макар формално да сме 100-процентови чужденци, ние бързо се бяхме интегрирали, изповядваме същата религия, имаме същата ценностна система. В тяхното съзнание „чужденци“ били онези, които не се интегрирали по този начин. В случая с мюсюлманите, прави впечатление, че техните жени стоят повече удома си, не научават езика добре, рядко общуват с някого извън собствената си общност. Да не говорим, че ходят забулени, с което видимо се открояват.

Но пък нямам впечатление самите швейцарци да се държат враждебно към нарочените за „чужденци“. Тъкмо напротив. Дори явно показват уважение. Пък и те като цяло са доста сдържани и толерантни хора. И защо да се държат враждебно, след като са изключително наясно със себе си и ценностите си?

Последните дори са записани в законите им. В образователните закони за обществените училища (отделни за всеки кантон) например е отбелязано, че образованието се основава на християнската ценностна система и се ръководи от принципите на демокрацията, хуманизма, свободата и социалната справедливост. И всичко е функция на тези принципи.

Който ги наруши, носи последствията от неподчинението си

А те са винаги сериозни, както се вижда от историята с бурките.

Отговор