Halfbike: Как колелото беше открито наново в България

Halfbike
Мартин Ангелов и Halfbike II Снимка: Яне Голев

Чували ли сте за Halfbike? Това напоследък е любимият ми въпрос към чужденците, които познавам. Защото когато някой като мен ви каже, че Halfbike е нещо различно от всичко, което сте виждали и опитвали, доверете му се. Най-известното българско колело в света, за което ви разказахме преди време, е наистина едно от най-вълнуващите неща създавани някога у нас. Той е “нещо”, което няма еквивалент.

10011247_601931936560637_753553355_n

“прилича на колело, но като усещане е съвсем различно. Използваш цялото си тяло, за да го караш и управляваш. В това отношение Halfbike прилича на ски”

– казва пред Lifebites.bg неговият изобретател Мартин Ангелов.

Триколката, която е подходяща за хора с ръст до 190 см и тегло до 90 кг, внася допълнително разнообразие в джунглата от средства за придвижване. “По никакъв начин не се опитваме да конкурираме класическия велосипед. Той си е нещо гениално.

Като усещане Halfbike е съвсем друго

– то е нещо средно между каране на колело, ски, скейтборд и джогинг”, разяснява Мартин.

19510113_1546036152150206_330244270417747270_n
Halfbike e нещо средно между каране на колело, ски, скейтборд. Той всъщност е изцяло нов спорт.

Halfbike е интересен продукт. Удобно, компактно, сгъваемо и преносимо градско колело, което може да се побере в багажника на автомобил или да се качи в метрото. Алтернатива на фитнеса – не само се придвижваш, но и спортуваш.

16711898_1418003958286760_2604910608384325846_n
Триколката тежи едва 8,2 кг и може да се побере в багажника на кола.

“Имаме клиенти, които наврътат доста километри. Halfbike си е съвсем нов вид спорт”, пояснява Мартин Ангелов.

Как се появява на бял свят това колело?

Всичко започва през 2012 г., когато дипломираният архитект на шега решава да участва в конкурс за дизайн на велосипеди. Започва със скици и прототипи. По-скоро за забавление, отколкото с намерението да изгради изцяло нова компания и бизнес.

“Последваха 2 г., в които това “нещо” си отлежаваше. Нищо не се случи от конкурса. След което напуснах работа като архитект и реших да пробвам с някакви прототипи”, разказва изобретателят на Halfbike.

Мартин започва да експериментира със стари колела.

13512119_1152433094843849_3797428400920211689_n

“Започнах да ги режа и да ги кривя. Прототип след прототип и така докато нещото започна да прилича на продукт. С много проби и грешки тръгнах в някаква посока”

– разказва българинът.

В този момент, когато Halfbike все още е бебе, в живота на най-известното родно колело се появява и Михаил Кленов – приятел на Мартин от дълги години.

275B14C100000578-0-image-a-19_1428448059761
Мартин Ангелов (вляво) и Михаил Кленов – хората, благодарение на които светът се сдобива с още едно средство за придвижване.

“Мишо много се изкефи на нещото и решихме да го направим. Решихме да представим проекта на света през 2014 г. Тогава направихме първата капмания в Kickstarter (платформа за микрофинансиране – бел. авт.), която подготвяхме много прецизно и много дълго време. С триста зора беше успешна. Целта ни беше да съберем 80 хил. долара, достигнахме я, но беше много трудно”, спомня си Мартин.

u8gkvB3iTPz._CR10,145,3990,4006_UX298_TTW__SR260,260_
Компактно и удобно. Дори за пренасяне в градския транспорт.

Тогава двамата успяват да продадат 100 колела, запретват ръкави и започват да произвеждат първите модели на Halfbike в една малка стаичка.

“Ръчно ги сглобихме и ги изпратихме. Натрупахме страшно много опит и на другата година моделът тотално еволюира. И стана това, което е в момента”, разказва изобретателният-архитект. Двамата с Михаил решават да

организират втората кампания за микрофинансиране

Целта – да продадат 150 колелета и да съберат 50 хил. дорала. Случва се обаче едно малко чудо. Само за първите 12 часа на кампанията Мартин и Михаил събират 1 млн. долара и получават поръчка за общо 2500 колела.

Halfbike
Едно от предимствата на българското колело е, че то се произвежда и сглабя в България.

“Не можехме да повярваме какво се случва”, спомня си Мартин.

Двамата българи и новият модел на Halfbike привличат вниманието на световните медии, които са във възторг от новия продукт и не пестят хвалебствия за българското изобретение.

“След успешната Kickstarter кампания започнахме да изграждаме екипа си. В началото бяхме двама, след това станахме четирима. Много бързо трябваше да намерим място, където е сегашната работилница. Важно е хората да се чувстват добре”, хвърля поглед Мартин към колегите си, които сглобяват Halfbike на метри от тенис масата в работилницата на фирмата.

Halfbike
Екипът на Halfbike през 2015 г.

Днес зад българския продукт вече стои екип от десетина души.

Най-големият проблем, с който са се сблъсквали?

“Не е един. Стотици са! Да започнеш да правиш хардуерен продукт е сложна работа, защото едно нещо да се прецака по веригата и всичко се забавя. От края на кампанията до първите колела, които изпратихме, продуктът се промени коренно. Той се разработваше в движение. Разработвахме технологията, по която се случва това нещо, доставчиците, сроковете и т. н.”, разказва Мартин Ангелов.

17457551_1451332834953872_2501559890235536546_n

Къде намира пазар Halfbike?

По улиците на София се движат около 30-тина подобни колела. Halfbike е разпознаваем, макар и не толкова каран у нас.

От две години се придвижвам основно с него и където и да ме видят, хората знаят какво е това“, казва създателят на най-известното българско колело.

Към момента триколката е най-продавана в Америка.

lC4gXcFKQim2._CR469,0,625,690_UX271_TTW__SR260,260_

“Почти половината ни поръчки са там. В щатите потребителите са по-отворени да експериментират, имат желание да пробват нови неща. Тепърва разработваме пазара в Австралия и други части в света, където вече имаме дистрибутори. Опитваме се да развиваме местни общности на базата на продукта – да си комуникират, да карат заедно и т.н.”, казва изобретателят на Halfbike.

Българската компания разчита основно на онлайн поръчки. Доставката отнема до няколко дни, независимо от кое късче на света идва, а Halfbike пристига в три части, които с инструментите, включени в компактния пакет, са елементарни за сглобяване.

19030418_1533573443396477_5202341036933865820_n

И понеже зная, че това колело няма нищо общо с всичко останало, нямам търпение да се кача и да разбера какво е усещането. Е, то наистина е много по-различно от всичко останало!

“Първите няколко секунди са малко като шок за повечето хора, които се качват на Halfbike за първи път. То е съвсем различно – и като баланс, и като умение за каране. Отнема средно около 10-тина минути човек да започне да го кара в права линия. Има момент на борба, но някои хора директно го подкарват”, усмихва се Мартин, който след появата на Halfbike така и не се завръща на полето на архитектурата.

– Не ти ли липсва тази работа?
– Не. Въобще. Нещата са свързани много, но това, което правя в момента ми е далеч по-интересно.

 Halfbike
Колелото се продава в няколко цвята на рамката и в няколко размера в зависимост от ръста на клиента.
И няма как да е иначе.

Най-голямото предизвикателство пред Мартин и екипа на Halfbike в момента е не да бълват нови модели, а да утвърдят последния на достатъчно места. “Защото той е достатъчно различен и аткрактивен”, усмихва се Мартин.

Не се съмняваме, че това ще се случи, защото такива млади изобретатели винаги извеждат историите си там, накъдето са се запътили. И защото с гордост ще продължаваме да разказваме за Halfbike, който е българска работа. Супер готина при това!

Още информация за това изобретение може да откриете на неговата официална страница.


Прочетете още… Български изобретения, които промениха живота ни

Отговор