Царската спирка, която едва не изчезна

Царската спирка
Царската спирка

Между двореца Врана и Казичене има една изтърбушена и почти заличена сграда. Въпреки злощастния вид на сградата, по останалото от нея моментално си личи бившият ѝ блясък. Това е сградата на Царската спирка. От нея с теснолинейка се е стигало директно до Двореца.

Цар Фердинанд и Радославов
Цар Фердинанд и Васил Радославов

Сред познавачите на епохата тя е известна като царската “халта” (от немското Halte). Наричат я така, както я е наричал самият Фердинанд приживе.

В първите 40 години на 20-и век е изградена почти цялата железопътна мрежа в България. Основни двигатели за тази дейност са Цар Фердинанд, а по-късно и неговият син Цар Борис III.

Основоположникът на династията на Кобургите на българския трон има няколко страстни увлечения, някои от които предава на сина си Борис. Царят-отец е много увлечен по ботаника и орнитология. Има пословична привързаност към лова и техническите постижения. В частност към железопътния транспорт и зараждащата се автомобилна ера.

княз Борис цар Фердинанд
Княз Борис и княз Кирил управляват теснолинейката от Казичене до двореца Врана.
цар Борис Царската спирка
Септември 1910 г. Цар Борис се явява на изпит за машинист.

От много фотографии ясно личи, че Цар Борис III с охота приема лова и любовта към природата от царствения си баща, а любовта му към железопътния транспорт и различните видове локомотиви е пословична.

Още като много млад, почти 17-годишен, Царят Обединител се учи да управлява влак и на 10 септември 1910 г. дори получава свидетелство за машинист. Част от уроците и практическите упражнения той получава на теснолинейката от Казичене към двореца Врана.

цар Фердинанд
Фердинанд във влак.

Изграждането на малката гара край Казичене вероятно се осъществява между 1906 и 1911 г. Тогава Цар Фердинанд закупува чифлика, към който принадлежи тази земя. Изградена за снабдяване на двореца с въглища, храна и други, тя се използва и за

посрещане на гостуващи държавни глави

Има сведения, че през нея минават английският крал Джордж V и сръбският Александър I Караджорджевич. Сръбският крал идва на посещение в България две седмици, преди да бъде убит в прочутия атентат в Марсилия, организиран от могъщата тогава организация на ВМРО.

царският влак на царската спирка
Царският влак – когато едно време на това изоставено място е кипял живот.
царската спирка
Теракотените плочки имат инициали на гърба си

До Царската спирка тогава има малък парк

а самият салон се отоплява от две кахлени печки, разположени в ниши в общото помещение. Сред руините на фасадата, като диаманти в калта, проблясват малкото, но невероятно красиви орнаменти.

Теракотените плочки в основния салон са впечатляващи. На гърба им (там, където са избити, личи завинаги) има инициали, вероятно на производителя. Богатата украса на самия вход и красивата изработка дори на най-дребните детайли показват, че за всичко е помислено добре предварително и му е отделено достатъчно време.

Царската спирка
Царската спирка днес се руши. Снимки: Здравко Йончев

От Царската спирка пътя към изгнанието поема първо Цар Фердинанд. След края на Голямата война, той е принуден да абдикира в полза на сина си и поема именно от тук пътуването си към Западна Европа. По-късно, вече след края на Втората световна война, пак от малката спирка, малкият Цар Симеон II и остатъкът от царското семейство си тръгват от България.

влак цар Фердинанд
Царски интериор във влака на Фердинанд.

След 1944 година сградата е използвана не по предназначение като склад и за други цели. Има варварски преработки и отстранявания на цели елементи от визията на сградата. През 2008 г. има идеи за събаряне на постройката, но за щастие все пак е спасена от пълно унищожение, като е призната за архитектурен паметник на културата.

царската спирка
Поредният ценен паметник, който тъне в разруха

Вижте още историята на Луцифер, който ужасява придворните на цар Фердинанд

Отговор