Андре Жид: В търсене на изгубеното щастие

0
Андре Жид
Андре Жид е противоречива личност

Марсел Пруст, Франсоа Мориак и Андре Жид са трима от най-известните френски романисти на миналото столетие. Те участват със свои произведения в класацията Най-добър френскоезичен роман за първата половина на 20-и век. Сред отличените 12 имена и 12 произведения Мориак присъства с Терез Дескейру, Пруст с Една любов на Суан, а Жид се включва с книгата си Фалшификаторите. В международен план Пруст е определян като баща на модерния роман, докато Мориак и Жид стават

лауреати на Нобеловата награда за литература

Нещо друго, което свързва тримата големи писатели, е влечението им към собствения пол. И докато Мориак счита това за греховно (предвид религиозността си), пази го в строга тайна и го потиска, то Пруст и Жид нямат притеснения от нетрадиционната си сексуална ориентация.

Андре Жид
Андре Жид започва да ходи на уроци по пиано още като дете и достига професионално ниво. Снимка: Ottoline Morrell (1873-1938) – Национальная портретная галерея: NPG Ax140868

При Жид хомосексуализмът дори е издигнат в норма. Той смята за образец античността, когато в древна Гърция и Рим еднополовата любов е масово практикувана от философи, държавници и хора на изкуството. За писателя влечението към мъже е не само нещо, от което не бива да се срамува, а извор на творческо вдъхновение. Както и средство за освобождение от оковите на пуританското общество, в което е принуден да живее.

“Какъв е смисълът да се забрани нещо, на което не може да се попречи?”

– пита Андре Жид от страниците на определяния като

най-добър негов роман – Фалшификаторите

Според едно сполучливо обяснение, всички творчески усилия на Жид са устремени в търсене към безвъзвратно изгубеното щастие. Те целят завръщане в райската градина.

“Да научиш човека да се възвисява, да се освобождава от тегобата, да му помогнеш да се усъвършенства, възторгва, успокоява и забавлява – не е ли в това тайната цел на литературата?”

Това е веруюто на Андре Жид, който цял живот мечтае за литературна слава. Неговото творческо наследство е посветено в пламенна защита на индивидуалната свобода и скъсване с ограниченията на традиционния морал. То изразява култа на Жид към младостта и пътешествията. Писателят е идеологически ангажиран със защитата на хомосексуализма, с отричане на колониализма (особено на френската политика в Африка) и тоталитаризма (в неговата сталинистка версия).

Андре Жид е роден в Париж през 1869 г. Единствено дете е на професора по право Пол Жид и на богатата наследница Жулиет Рондо. Баща му идва от малко градче в Лангедок (южна Франция), а майка му е от Нормандия (северна Франция). Жид обича да се шегува, че при това положение не знае откъде да обяснява, че произхожда.

Андре Жид
Писателят през 1893 г.

От баща си Андре Жид наследява интелект

приветливост и веселост, а от майка си – материализъм, пестеливост и сериозност. У него водят съвместно съжителство едно малко момче, което се забавлява, и един протестантски пастор, който отегчава.

Детството му е твърде нерадостно: доминирано от кошмари и хомосексуални пориви. Расте скромен и потиснат. За това допринася и майката, която е силно религиозна протестантка и държи синът ѝ да бъде възпитаван в пуритански дух. Още много малък, той е наказан с изключване от училище заради “лоши навици” – мастурбация на обществено място. Това го кара все повече да се затваря в себе си и значително забавя социализацията му.

През 1880 г. умира баща му. Загуба, с която Андре не е готов да се справи. Две години по-късно е пратен за лечение на нервни пристъпи. В семейната среда е заобиколен изключително от жени – майка му, лелите, три братовчедки, две гувернантки… По време на престоя същата година в родния град на майка му Руан при леля Матилда,

13-годишният Андре се влюбва нещастно

в 16-годишната си братовчедка Мадлен.

Андре Жид
През 1947 г. Жид получава Нобеловата награда за литература и е избран за почетен доктор на Оксфордския университет. Снимка: Père Ubu on Foter.com / CC BY-NC

През 1887 и 1888 г. учи реторика и философия в частни школи. Семейството на майка му е много състоятелно, притежава замък в Руан, Нормандия и през целия си живот Андре Жид няма никакви финансови затруднения, издържайки се единствено от наследството си. След  дипломиране заедно с приятели основават литературно списание, където Жид публикува стихове. Така започва творческият му път, преминал през десетки хиляди страници и различни периодични издания за литература и критика.

Заради въздействието на майка си и

пуританските нрави в семейство Рондо

Андре Жид отначало сдържа влеченията си към млади мъже. Още повече – бъдещият писател е все така влюбен в братовчедката Мадлен, която продължава да не откликва на чувствата му. През 1893 г. той ще разкрие една от великите тайни в живота си: наказан е да изпитва или удоволствие без любов, или любов без удоволствие. Жид преживява първите си сладострастни приключения с арабите Али и Мерием (девствен е до 23-годишна възраст) по време на пътешествие в Северна Африка.

Майка му умира на 31 май 1895 г., а няколко дни по-късно той все пак се сгодява за детската си любов – братовчедка си Мадлен Рондо. Семейният лекар го уверява, че в годините след брака хомосексуалността ще изчезне. Не се оказва прав. Андре вярва, че обича Мадлен, но никак

не му е приятна интимната ѝ близост

Андре Жид
Жид пише срещу християнската етика или срещу комунизма.

Всичко между двамата свърша, когато 48-годишният Жид се запознава със 17-годишния Марк Алегре (бъдещ известен френски кинорежисьор). Мадлен е съсипана. Мъжът ѝ я напуска заради любовника си. Тя изгаря всичките му писма.

Андре Жид е една от най-противоречивите фигури в културния живот на Франция за времето си. Получава критика от различни места, често е нападан на лична основа. В литературно отношение го обвиняват в изкуствена софистика и декларативност. Писателят потвърждава правилото, че най-прекият път към литературната слава и наградите през 20-и век е да пишеш или срещу християнската етика, или срещу комунизма. А ако е възможно и срещу двете. Именно това прави той.

Франсоа Мориак заявява:

“Литературната грешка на Жид беше, че се представяше за знаме на хомосексуалността. Хомосексуалността не е кауза. Все едно някой гърбав да се разкрещи: “Да живеят гърбавите!”. В това няма никакъв смисъл!”

По повод на неговата смърт Пол Клодел казва: “Общественият морал спечели много, а литературата не изгуби нищо съществено.”

Въпреки всичко, трябва да се признае, че Андре Жид поема редица ангажименти в защита на по-слабите и онеправданите. Общественото мнение никак не го касае. Защитава единствено това, в което той вярва. Голямата му цел е да измъкне хомосексуализма от моралното гето, на което обществото му го е осъдило. И вероятно да открие това така дълго търсено щастие.


Прочетете още… как затворът превръща Пол Верлен в Принца на поетите

Отговор